Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Efter at endnu en skandalesag har ramt Storstrømsbroens italienske entreprenører, er det på tide at overveje, om broen overhovedet skal bygges af italienerne, siger Enhedslisten.

Et prestigeprojekt for et af Storstrømsbroens italienske brobyggere er endt som en byggeskandale i det nordlige Italien. Sagen får nu Socialdemokratiet til at indkalde til et nyt møde om Storstrømsbroens mange skandalesager.
FOTO: Anas/Nuevo Tunnel Colle di Tenda

- Jeg ringer til ministeriet med det samme.

Sådan lyder reaktionen fra Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, da han hører om endnu en skandalesag om Storstrømsbroens italienske entreprenører.

- Det er da utryghedsskabende, at vi igen skal høre om disse sager igennem medierne. Vi må have en forklaring, siger Rasmus Prehn.

Fagbladet 3F kunne mandag fortælle, at den italienske entreprenør Grandi Lavori Fincosit (GLF) er involveret i en sag om byggesjusk af så alvorlig karakter, at et stort tunnelprojekt mellem Frankrig og Italien er lukket ned af sikkerhedsmæssige årsager.

LÆS OGSÅ: Italiensk byggefirma i ny stor byggeskandale: Nogen risikerer at dø 

200 ton byggematerialer er forsvundet på tunnelbyggeriet, hvor GLF er hovedentreprenør, og chefer i selskabet er sat i husarrest, mens sagen efterforskes.

Sagen er den seneste af en perlerække af uheldige sager om Storstrømsbroens italienske konsortium, som Fagbladet 3F har afsløret.

I forvejen er GLF involveret i en storstilet korruptionssag i Venedig, hvor firmaet skal forklare sig til næste retsmøde 27. februar.

Og det undrer Rasmus Prehn, at han igen skal høre om uheldige sager om Storstrømsbroen igennem medierne i stedet for at høre det fra bygherren, Vejdirektoratet.

- Vi må have en redegørelse fra Vejdirektoratet igen, for det hænger ikke sammen, siger transportordføreren.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

Det er ikke mere end et par uger siden, at Vejdirektoratet sidst informerede Folketingets Transportudvalg om problemer omkring Storstrømsbroens italienske brobyggere.

Dengang valgte forligskredsen bag Storstrømsbroen at smide ét af de italienske firmaer ud af Storstrømsbro-konsortiet, fordi de var truende tæt på en konkurs.

EL: Lad os genoverveje Storstrømsbroen

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, vil gerne gå skridtet længere end at indkalde til et møde og få endnu en forklaring fra Vejdirektoratet.

- Jeg synes, der er al mulig grund til at genoverveje det her projekt, siger han.

Henning Hyllested indrømmer, at han selv har været blandt fortalerne for, at der skulle bygges en ny Storstrømsbro snarest, fordi den gamle er ved at falde sammen.

Men han har ændret mening, efter at alle skandalesagerne om de italienske entreprenører er kommet frem.

- Man bliver ikke populær på Lolland-Falster ved at sige det her. Men vi kan altså ikke stå med en bro, der risikerer at blive meget dyrere eller ikke er i en stand, vi kan bruge til noget. Så kan vi lige så godt stoppe op nu. Vi kan ikke tilsidesætte alle de røde lamper, der lyser, forklarer han.

DF: Kan ikke tage os af endnu en sag

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti var selv én af initiativtagerne til at få standset underskriften på kontrakten af Storstrømsbroen tilbage i december måned, da Fagbladet 3F første gang kunne afsløre, at to af de tre firmaer i konsortiet var indblandet i en gigantisk korruptionssag i Venedig.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Men efter flere afsløringer om truende konkurser, flere retssager undervejs og nu byggesjusk blandt de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen for 2,1 milliarder danske skattekroner, har Kim Christiansen rettet sin fokus andre steder hen.

- Altså, I (Fagbladet 3F, red.) har skrevet om problemer i Norge, i Italien, og nu er det i Frankrig. Om tre dage er det måske i et nyt land, siger Kim Christiansen og uddyber:

- Vi skal forholde os til, hvordan det er i Danmark. Så må tyskere, franskmænd og nordmænd bøvle med de sager, de har. Vi skal jo ikke have bygget en tunnel - vi skal have bygget en bro, og det har vi prøvet før i Danmark. Det er ikke raketvidenskab.

Han mener, at Vejdirektoratet har gjort et fint job med at vælge et italiensk konsortium som hovedentreprenør på Storstrømsbroen, og han afviser, at der er nogen grund til at tænke sig om en ekstra gang, inden der bliver skrevet under med det italienske konsortium på trods af de mange sager.

- Jeg kan ikke begynde at forsinke et brobyggeri i flere år, fordi nogen har lavet noget uheldigt et sted i Frankrig. Vi har fundet det konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, og nu skal vi bare i gang, siger Kim Christiansen.

Minister: Ingen er dømt i sagen

Fagbladet 3F har kontaktet Transportministeriet og bedt om en kommentar til sagen. I et mailsvar skriver transportminister Ole Birk Olesen (LA) følgende:

- Storstrømsbroen udføres af et konsortium, der gennem kontrakten har forpligtet sig til at udføre projektet på danske vilkår. I Danmark er der et effektivt system, hvor bygherren - i det her tilfælde Vejdirektoratet - og Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at arbejdet udføres på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.

- I forhold til sagen om tyveri af byggematerialer har Vejdirektoratet oplyst, at der hverken er medarbejdere eller firmaer, der er dømt i sagen. Det er et kendt problem - også i Danmark - at der sker tyveri af byggematerialer fra byggepladser.

Storstrømsbroen skal efter planen stå færdig i 2023. Her overtager broen trafikken fra den nuværende Storstrømsbro, som stod færdig i 1937.

Du kan se, hvordan Vejdirektoratet selv forventer, at den nye Storstrømsbro kommer til at se ud, i videoen herunder: