Gå til hovedindhold

Det er en sejr for den danske model, når regeringen nu vil gøre det lovpligtigt at betale udenlandske chauffører på lige vilkår med danske, siger 3F Transport.

Den såkaldte Padborg-sag buldrede løs i alle landets medier og satte sig på den politiske dagsorden, da Fagbladet 3F i oktober sidste år kunne afsløre, hvordan en række filippinske lastbilchauffører boede under uhumske forhold i en slumlejr i Padborg.

Det skal være slut med, at filippinske chauffører kører til sulteløn på danske landeveje, som det blev set i den såkaldte Padborg-sag.

Det lover S-regeringen, som nedsætter et udvalg, der skal forberede en ny lov, der sikrer, at udenlandske chauffører får samme vilkår som danske chauffører, når de kører i Danmark.

- Vi har desværre set eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til alt for lave lønninger, og hvor arbejdsforholdene ikke har været i orden. Det er uacceptabelt og skal stoppes. For det er med til at trykke lønnen og arbejdsforholdene ned for alle i branchen, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark

- Jeg er derfor glad for, at arbejdsmarkedets parter igen har taget ansvar og er kommet med en fælles anbefaling, der skal løse et reelt problem. Udvalget skal nu undersøge, hvordan vi ved lov skal sikre ordnede forhold for blandt andre de chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark. Normalt har vi ikke lovgivning om mindsteløn i Danmark, fordi arbejdsgivere og lønmodtagere selv forhandler løn, men når vi her har et område, hvor parterne selv anbefaler lovgivning, så lytter vi naturligvis til det, siger han.

Filippinere kører for 15 kroner i timen

Den såkaldte Padborg-sag buldrede løs i alle landets medier og satte sig på den politiske dagsorden, da Fagbladet 3F i oktober sidste år kunne afsløre, hvordan en række filippinske lastbilchauffører boede under uhumske forhold i en slumlejr i Padborg.

De var hyret af den danske vognmand Kurt Beier Transport til at køre lange ture igennem Europa til en betaling ned til 15 kroner i timen.

LÆS OGSÅ: Flertal uden om regeringen: Filippiner-finten skal stoppes

Sagen fik et samlet Folketing til at nedsætte det såkaldte “Padborg-udvalg”, som skulle se på, hvordan man kunne modvirke, at udenlandske chauffører bliver udnyttet og underbetalt på danske landeveje.

Og det er det udvalg, som nu er kommet så langt, at et lovforslag skal gøres til virkelighed.

3F: Sejr for den danske model

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, har selv siddet med i udvalget og har været med til at udforme det forslag, som DA og FH sammen har skrevet, som skal forhindre mere løndumping blandt chaufførerne.

- Jeg er utrolig glad for, at vi nu - på trods af en lang valgkamp - er kommet videre i Padborg-udvalget, og at ministerierne har taget vores forslag til sig og vil gøre det til lov. Det er vejen frem, og jeg synes, at det er en stor sejr for den danske model, at vi nu siger, at vi ikke vil finde os i, at mennesker fra tredje lande bliver misbrugt og udsat for noget, der tangerer til menneskehandel, siger han.

LÆS OGSÅ: Syg Beier-chauffør: Presset tilbage bag lasbilrattet fra hospitalsseng

Selvom afsløringerne af de uhumske forhold for filippinerne i Padborg kom frem for snart et år siden, mener Jan Villadsen at behovet for en indsats er større end nogensinde.

- Hver eneste dag kører der folk rundt under de samme forhold, som de filippinske chauffører i Padborg-sagen, så vi skal have gjort noget ved det nu. Men det lægger regeringen også op til, og det skal de have ros for, siger han.

Vil lukke hul i loven

Forslaget fra DA og FH, som regeringen nu vil gøre til lov, stiller samme krav til chauffører fra udlandet, som stilles til danske chauffører.

Helt konkret foreslår de to parter, at man indfører en form for mindsteløn til udenlandske chauffører, der kører såkaldt cabotagekørsel i Danmark.

Selvom fagforeningerne i Danmark generelt er imod mindsteløn, da løn- og arbejdsvilkår forhandles på plads direkte mellem arbejdsmarkedets parter i den danske model, er der her tale om et nødstilfælde, der vil sikre en højere indtægt til en gruppe af chauffører, som lige nu bliver udnyttet.

- Loven skal sikre, at de chauffører, der kommer hertil på udenlandske nummerplader, skal køre under samme vilkår som danske vognmænd også arbejder under - og det er de vilkår, som mindst 90 procent allerede arbejder under. Så vi skal have de sidste procenter med, siger Jan Villadsen.

Ny lov klar til december

Udvalget, der skal sætte rammerne for den nye lov, vil få repræsentanter fra både Beskæftigelses-, Transport-, Erhvervs-, Finans- og Justitsministeriet samt fra DA og FH.

Forventningen er, at en ny lov kan ligge klar til starten af december i år.

LÆS OGSÅ: Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Paven går til kamp mod social dumping

Jan Villadsen fra 3F Transport forventer, at ikke bare regeringen, men samtlige partier i Folketinget vil bakke op om en ny lov på området.

- Jeg har svært ved at se, at der ikke skulle være bred opbakning om at ændre disse forhold. For Padborg-sagen er den eneste gang, at alle partierne har været enige i Folketinget om, at der skulle gøres noget, siger han.

Læs FH og DAs fælles forslag til, hvordan man lukker hullet med dumpingløn til udenlandske chauffører her.