Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

EL, DF, SF og S har fået nok af, at tre ministre nøler i sag om filippinske lastbilchauffører. De vil nu tvinge regeringen til at afsætte penge på finansloven til at øge politi-kontrollen af vognmænd, så misbrug af udenlandske chauffører bliver stoppet.

Fire partier med Enhedslisten i front vil stoppe trafikken af billig arbejdskraft fra lande uden for EU gennem en såkaldt hasteforespørgsel i Folketinget.

Der skal sættes en prop i hullet, der lader danske vognmænd hyre chauffører fra lande uden for EU’s grænser og lade dem arbejde under kummerlige løn- og arbejdsforhold.

Det mener et flertal uden om regeringen, som er træt af, hvordan regeringen nøler i sagen.

- Vi står jo i stampe. Hver gang vi vil gøre noget ved de her problemer, siger regeringen, at det hele skal afgøres nede i EU, og at de venter på en ny “vejpakke”, der kan lappe hullerne i loven, siger Henning Hyllested, der er transportordfører for Enhedslisten.

- Men det er bare ikke godt nok. Vi må selv gøre noget herhjemme i Danmark.

LÆS OGSÅ: Minister om slumlejr: Arbejdsgiver og Polen har ansvaret

Derfor har Henning Hyllested taget initiativ til at indkalde ministrene til en såkaldt hasteforespørgsel i Folketingssalen onsdag i næste uge.

Her vil et flertal uden om regeringen bestående af Enhedslisten, Dansk Folkeparti, SF og Socialdemokratiet tvinge regeringen til at øge politikontrollen af chauffører i Danmark for at sikre, at deres ansatte ikke kører i 21 timer i træk, lever under usle forhold i slumbyer eller får for lave lønninger.

- Det er det værktøj vi har, som vi kan sætte ind med over for de her skruppelløse vognmænd. Og det er oplagt, at vi tager sagen op hurtigst muligt, så vi kan sikre at pengene til en ekstra indsats hos politiet findes på årets finanslov, som endnu ikke er forhandlet på plads, siger Henning Hyllested.

Vil tvinge regeringen til at handle

Både SF, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti støtter Enhedslistens forslag om at øge presset på vognmændene herhjemme.

- Naturligvis vil vi støtte op om Enhedslistens hasteforespørgsel og om at få styrket tungvognskontrollen. Det er tiltrængt, at der kommer fokus på, at EU-reglerne på dette område er helt absurde, siger social dumping-ordfører Claus Kvist Hansen (DF).

Samme besked lyder fra SF og Socialdemokratiet, som sikrer, at der er et flertal uden om regeringen, der altså kan blive tvunget til at finde penge til øget kontrol af vognmændenes brug af udenlandske chauffører på årets finanslov, hvis de fire partier pålægger dem det.

- Årsagen til, at vi i sin tid afsatte midler til tungvognskontrollen var, at vi kunne se en skræmmende udvikling i transportbranchen, hvor danske vognmænd blevet udkonkurreret af postkassevirksomheder i Polen. Vi har været meget kritiske over for regeringen, der har skåret ned på de midler siden, siger Mattias Tesfaye, social dumping-ordfører for Socialdemokratiet.

Tre ministre: Ikke vores ansvar

Reaktionen kommer efter tre ministre i regeringen alle har valgt at frasige sig ansvaret for at løse problemerne med den såkaldte filippiner-finte.

Både Inger Støjberg (V), Ole Birk Olesen (LA) og Troels Poulsen (V) har over for Fagbladet 3F afvist, at sagen hører under deres ressortområder i Integrations-, Transport- eller Beskæftigelsesministeriet.

- Jeg er med på, at det er kompliceret lovgivning, men hvis de tre ministre kan arbejde sammen om en fælles holdning, kan ministerierne vel også finde ud af, hvem der skal løse problemerne, siger Mattias Tesfaye.

Selvom transportminister Ole Birk Olesen var advaret om hullet i lovgivningen for halvandet år siden, har han ikke siden gjort mere for at afværge problemerne.

LÆS OGSÅ: Transportminister: Jeg kan ikke gøre noget ved underbetalte filippinere

Det har åbnet for, at vognmænd som Kurt Beier kan hyre borgere fra tredjelande - altså lande uden for EU - til at arbejde for lønninger ned til 15 kroner i timen via EU’s såkaldte Blue Card-ordning.

I forvejen er de tre ministre kaldt i samråd om sagen, men da der kan gå flere måneder før ministrene har tid til at møde til et samråd, kræver de fire partier handling nu.

- Vi kan ikke vente på, at ministrene alle har tid. Det her kan ikke blive ved, siger Henning Hyllested.