Gå til hovedindhold

Det er masseovervågning og et indgreb i privatlivets fred. Sådan lyder advarslerne mod, at politiet skal have øgede beføjelser til at få adgang til oplysninger om flypassagerer i kampen mod grænseoverskridende kriminalitet.

Ny lovgivning lægger op til masseovervågning af uskyldige danskere, der rejser med fly, lyder kritikken.
Arkiv / Jens Nørgaard Larsen / Ritzau/Scanpix

Er du typen, der flyver til Amman for at nyde det jordanske køkken eller til Colombia for at slappe af ved en eksotisk strand? Ja, så bliver dit rejsemønster måske fremover registreret, gemt i adskillige år og analyseret af politiet. Oveni bliver oplysningerne om, hvilken mad du spiste ombord, og hvilket kontokort du betalte med, også gemt.

Det er i hvert fald frygten hos flere modstandere af nye tiltag mod grænseoverskridende kriminalitet, som regeringen lægger op til i lovforslag.

- Man vil indsamle oplysninger om samtlige flypassagerer, gemme det i en database og lave analyser på det. Det er masseovervågning, og det er helt urimeligt, at helt almindelige og uskyldige danskere skal underlægges sådan en kontrol, lyder kritikken fra Jesper Lund, formand for græsrodsorganisationen IT-Politisk Forening.

Regeringen vil indføre en lov, der handler om at indsamle, anvende og opbevare oplysninger om flypassagerer - såkaldte PNR-oplysninger. Et systematisk register skal give politiet hurtigere og bedre adgang til PNR-oplysninger, så de lettere kan bekæmpe grov kriminalitet.

Loven strækker sig for vidt

Loven vil læne sig op ad et PNR-system, der allerede eksisterer i EU. På grund af retsforholdet er Danmark ikke omfattet af dette system og kan ikke udveksle PNR-oplysninger med andre EU-lande og deltage i samarbejdet.

Men den parallel-løsning, som den danske regering nu lægger op til, strækker sig altså for vidt, mener kritikere. Adgangen til oplysninger om “uskyldige” borgeres rejsefærd vil blive for let, og der vil blive mulighed for at bevare og analysere på oplysningerne i for mange år, lyder kritikken.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Forslag vil betyde masseovervågning af privat internet

Det skyldes blandt andet, at man med den nye lovgivning vil lægge PNR-registeret under Rigspolitiet.

Ifølge Jesper Lund øger det risikoen for, at politiet og efterretningstjenesterne overvåger borgerne, uden at der er en berettiget mistanke.

- Det vil undergrave databeskyttelsen i EU’s PNR-direktiv, fordi man tillader efterretningstjenesterne at have et sugerør ned i PNR-databasen. Politiet behøver ikke længere at gå til luftfartsselskaberne med en dommerkendelse, og de behøver ikke en mistanke for at lave analyser af oplysningerne i databasen, lyder Jesper Lunds bekymring.

Efterretningstjenesterne i de andre europæiske lande skal have en begrundet mistanke for at tilgå PNR-databasen, og det skal ske inden for rammerne af EU’s databeskyttelseslovgivning. Denne beskyttelse er ikke med i det danske lovudkast, forklarer Jesper Lund.

Indgreb i privatlivets fred

Også fra Datatilsynet, som er den uafhængige myndighed, der fører tilsyn med, at reglerne om databeskyttelse bliver overholdt, er kritikken hård.

Tilsynet ønsker ikke at udtale sig til Fagbladet 3F, men i et høringssvar påpeges, at lovforslaget rejser “væsentlige spørgsmål i relation til databeskyttelse”:

“En så omfattende indsamling og efterfølgende behandling af passageroplysninger øger risikoen for konkrete og ikke-proportionelle indgreb i privatlivets fred, for eksempel i form af en nærmere kortlægning af enkeltpersoners færden”, skriver Datatilsynet blandt andet.

Lovforslaget bør derfor kun gennemføres, hvis “vægtige samfundsmæssige hensyn” taler for det, vurderer Datatilsynet.

Hos SF er retsordfører Karsten Hønge også bekymret for, at den danske lovgivning vil gå for vidt.

- Vi støtter idéen om at få bedre adgang til at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet. Men hvorfor skal danske borgere stå svagere og dårligere end andre europæere i forhold til registrering og overvågning?

Karsten Hønge foreslår, at man blot kopierer EU-direktivet én til én.

Det koster hver gang

I brancheforeningen Dansk Luftfart, der har luftfartsselskaber og lufthavne som medlemmer, fortæller chefkonsulent Per Henriksen, at han ikke stiller spørgsmålstegn ved behovet for en ny PNR-lovgivning.

- Man kan have private holdninger til PNR-systemet, men som erhvervspolitisk organisation stiller vi os ikke på bagbenene over det. Der er andre organisationer, som tager sig af spørgsmål om databeskyttelse, siger han.

- Men vi oplever, at der over hele verden er en bred diskurs om bekæmpelse af hård kriminalitet og terror, og siden 11. september 2001 har luftfartsselskaberne været vant til at udlevere pasoplysninger, påpeger Per Henriksen.

Der er dog alligevel et punkt, hvor Dansk Luftfart har brokket sig over oplægget til den nye PNR-lov. Det er myndighedernes krav om også at udlevere PNR-oplysninger, når rejsende flyver indenrigs.

- Det krav er der ikke i det europæiske regelsæt, og det vil gå ud over vores medlemmer, fordi det koster et lille beløb, hver gang der skal transmitteres den slags oplysninger til myndighederne, forklarer Per Henriksen.

Vi overvåger ikke ferieturen til Mallorca

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) ønsker kun at svare skriftligt på spørgsmål om PNR-forslaget, så Fagbladet 3F har ikke haft mulighed for at stille opfølgende spørgsmål.

- Politiet i de andre EU-lande får med reglerne om PNR mulighed for at få direkte adgang til oplysninger om flypassagerer, når de efterforsker grov grænseoverskridende kriminalitet. Nu vil vi give dansk politi den samme mulighed. Det handler ikke om at overvåge almindelige mennesker, der tager til Mallorca på sommerferie. Det handler om at give politiet de bedst mulige efterforskningsværktøjer i kampen mod for eksempel grov narkotikakriminalitet og menneskehandel, lyder det fra justitsministeren.

Regeringens lovforslag om PNR-registret skal andenbehandles i Folketinget i næste uge.