Gå til hovedindhold

95 procent af alle platform-medarbejdere har ikke indberettet til Skat, efter de har tjent penge gennem arbejdsplatforme i Danmark, viser særlig undersøgelse fra Skattestyrelsen.

- Det er groteskt, og det er eddermame mange sorte penge, siger formand for Privat Service, Hotel og Restauration i 3F, Tina Møller Madsen.

Et fåtal af de personer, der tjener penge gennem arbejdsplatforme, opgiver korrekt indtægt til Skattestyrelsen.

Det er en af konklusionerne, efter at Skattestyrelsen ekstraordinært har kontrolleret 844 borgere, der i 2017 har tjent penge gennem arbejdsplatforme. Her viser kontrollen, at 95 procent af borgere ikke har fortalt Skattestyrelsen den fulde sandhed om, hvad de har tjent:

I alt manglede de 844 personer at indberette indtægt for ni millioner kroner.

- Det er groteskt, og det er eddermame mange sorte penge. Jeg er ikke overrasket, men jeg er chokeret over, at begge parter, både den, der betaler, og den, der modtager pengene, accepterer, at der bliver arbejdet sort, siger formand for Privat Service, Hotel og Restauration i 3F, Tina Møller Madsen.

LÆS MERE: Skat får lov at kigge med i rengøringsapps

3F organiserer arbejdere indenfor de brancher, hvor arbejdsplatformene typisk optræder: Rengøring, kørsel, restauration og øvrigt ufaglært arbejde. Skattestyrelsen oplyser ikke, hvilke fem platforme den har indhentet oplysninger fra.

Sidste år lavede 3F den første overenskomst af sin slags med en arbejdsplatform, rengøringsplatformen Hilfr. Den gjaldt som en “prøveoverenskomst” i et år og er netop nu ved at blive genforhandlet.

- Det er netop for at gøre sorte penge hvide, at vi er gået ind i det arbejde, siger Tina Møller Madsen

Forsker: Det er for omstændeligt at indberette

Der kan dog også være en anden forklaring på den manglende indberetninger, påpeger lektor Anna Ilsøe ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstuder (FAOS) ved Københavns Universitet.

Hun forsker i området og står bag den første, større afdækning af platformsøkonomien, hvor 42.000 borgere oplyste, at de i 2017 havde tjent penge gennem en arbejdsplatform.

Anna Ilsøe har dog svært ved at vurdere om de ni millioner kroner, der ikke er blevet indberettet til Skattestyrelsen, er et stort eller mindre beløb, da Skattestyrelsen ikke oplyser det totale beløb, der er blevet tjent gennem de fem arbejdsplatforme.

- Og så bliver vi i sidste ende nødt til at sammenligne med det ordinære arbejdsmarked, før man kan vurdere, om der bliver arbejdet mere eller mindre sort i platformsøkonomien end på det øvrige arbejdsmarked, påpeger hun.

Men udover at man kan se tallene som udtryk for, at arbejdstagerne bevidst snyder i skat, så kan man også se det som udtryk for, at det er for svært at indberette indtægten korrekt, siger hun.

LÆS MERE: Skattehul giver frit spil for app-firmaer

Som reglerne er i dag, skal hver eneste opgave nemlig indberettes enkeltvis, også selvom opgaven kun har varet et par timer, og borgere har tjent nogle hundrede kroner.

- Jeg ved fra mine interview med platformsarbejdere, at det er vanskeligt at gøre det her helt korrekt, og at den bureaukratiske og praktiske byrde ikke står mål med indtægten, siger hun og påpeger, at vi i Danmark oftest er vant til, at arbejdsgiver står for at indberette skat, og vi som borgere bare skal kaste et blik på forskudsopgørelsen og ikke selv indberette indtægt.

- Det er blandt andet nye grupper, der ikke er vant til at være selvstændige, som arbejder gennem de her arbejdsplatforme, så det handler også om en kulturændring i forhold til indberetning, siger hun.

Skat: Vi laver en ny vejledning

Og det er Skattestyrelsen tilsyneladende opmærksom på.

- Mange af de borgere, som har udført arbejde på platformene, mangler kendskab til skattereglerne på området og er ikke opmærksomme på, at de selv skal sørge for at indberette deres indtægter, skriver underdirektør i Skattestyrelsen, Camilla Hesselby, i en mail til Fagbladet 3F.

Hun påpeger, at Skattestyrelsen har udarbejdet vejledninger, der skal hjælpe platformene med at vejlede de borgere, som har en indkomst via platformene.

En ny vejledning hilser Anna Ilsøe velkommen, men efterlyser i større grad, at Skattestyrelsen får skabt en digital løsning, der gør det mere enkelt for arbejdstagerne at indberette deres indtægt korrekt.

Et ønske som rengøringsplatformene Happy Helper og Hilfr også tidligere er kommet med, og som også 3F bakker op om:

- Skat skal påtage sig et ansvar for, at der her er almindeligt, lønnet arbejde og bruge nogle ressourcer på det, siger Tina Møller Madsen.

Det har ikke været muligt at få yderligere kommentarer fra Skattestyrelsen.