Gå til hovedindhold

Europa-Parlamentets transportudvalg har stemt nej til vejpakken. Det er dårligt nyt for udsigten til nye regler mod piratkørsel i EU.

Henning Bagger / Scanpix

Bekæmpelse af piratkørsel har lidt et slemt nederlag i EU. Europa-Parlamentet har stadig ganske svært med at blive enig med sig selv om nye regler, der skal forhindre social dumping og filippinerfinter på de europæiske landeveje. Og tiden er ved at løbe ud.

I en dramatisk afstemning i Europa-Parlamentets transportudvalg torsdag blev forslag om en ny vejpakke forkastet. Mere præcist var det regler om udstationering og køre/hviletid, der ikke kunne samles flertal bag. Udvalget vedtog til gengæld regulering af cabotagekørsel.

Mister grundsten

Jens Rohde (R/ALDE) er dansk suppleant i transportudvalget. Og han lægger ikke fingrene imellem, når han skal beskrive forløbet:

- Det er helt absurd. Jeg er målløs. Det sætter Parlamentet i et latterligt lys.

Især østeuropæere og medlemmer af den konservative gruppe (EPP) har stemt nej, selvom der var forhandlet kompromisser på plads.

- Man skal holde sig til aftaler. Men nogen har desværre slået hjernen fra og fatter ikke en brik af, hvad der foregår, siger han.

Den danske parlamentariker frygter, at konsekvensen bliver en svigtende opbakning til EU’s kerneprojekt:

- Hvis ikke der kommer ordentlige forhold på fri bevægelighed, så mister vi en grundsten i det indre marked.

Total uprofessionelt

Den socialdemokratiske europaparlamentariker, Ole Christensen, er også meget skuffet over resultatet af afstemningerne:

- Dette er kulminationen på et arbejdet i transportudvalget, der har været noget af det mest uprofessionelle, jeg nogensinde har set, siger Ole Christensen.

Som medlem af parlamentets beskæftigelsesudvalg har han også været involveret i at arbejdet med den nye vejpakke.

- Det er tydeligt, at visse lande og organisationer har arbejdet for så få regler som muligt. Hvis vi ikke finder en løsning, kommer det til at hedde nationale særregler, siger Ole Christensen.

Helt vanvittigt

Europaparlamentariker Rina Ronja Kari (N/GUE-NGL) er også en del af beskæftigelsesudvalget. Hun er ”dybt deprimeret” over resultatet af dagens afstemning:

- Det er helt vanvittigt, at vi har skandaler om filippinere i Padborg og mange andre sager, og så kan vi ikke levere en løsning, siger hun.

Forslag til nye regler, der skal forhindre social dumping på europæiske landeveje, blev fremsat af EU-Kommissionen tilbage i maj 2017. Siden har de europæiske transportministre og Europa-Parlamentet forsøgt at blive enige med sig selv om deres holdning på området.

I december 2018 lykkedes det for Ministerrådet at finde en konsensus:

- Det gav mig større forhåbninger om, at parlamentet også kunne blive enige. Nu bliver det parlamentets skyld, hvis der ikke kommer ny lov på området, siger Rina Ronja Kari.

Mange scenarier

Og hvad så nu?

Timeglasset er ved at løbe ud. Til maj er der valg til Europa-Parlamentet. Og hvis der ikke inden da er vedtaget nye regler, falder hele vejpakken på gulvet, og Kommissionen skal starte helt forfra med et nyt lovforslag. Nye regler kræver, at Kommissionen, transportministrene og Parlamentet bliver enige i såkaldte trilog-forhandlinger.

- Transportudvalget må i gang igen. Vi er nødt til at sætte os sammen og forsøge at strikke noget sammen. Men det kræver, at nogle kravler ned fra nogle træer, siger Jens Rohde.

Selvom udvalget torsdag vedtog nye cabotageregler er det ikke sikkert, at Ministerrådet vil acceptere at behandle regler kun på dette område.

- Vi aner ikke, hvad der kommer til at ske nu. Cabotagedelen er tæt forbundet med de to andre dele, så vi ved ikke, om den kan komme til afstemning alene. Eller om man måske kan nå at forhandle nogle alternativer på plads til afstemning på de to resterende dele, siger Ole Christensen.

Et muligt scenarie er, at hele Europa-Parlamentet skal stemme om vejpakken i en plenarsamling – altså ikke kun Transportudvalget. Det er ret uforudsigeligt, hvor Parlamentets flertal vil ligge. Her er der altså en risiko for, at forslaget igen vil falde.

Rina Ronja Kari er ikke den store optimist for, et det lykkes at dæmme op for social dumping på de europæiske landeveje:

- Mit gæt er, at der ikke sker noget på denne side af valget. Og så har det meget lange udsigter at få vedtaget en ny vejpakke.