Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportbranchen har længe efterlyst indgriben over for unfair konkurrence fra udenlandske vognmænd. Efter lang tids venten og løfter har Skat nu kontrolleret turistbusserne i København.

Mange turistbusser i København bliver kørt af udenlandske chauffører ansat af udenlandske vognmænd.
Arkiv / Colourbox

Det er lige nu højsæson for at trille rundt i en af Københavns turistbusser, når feriegæster strømmer til for at nyde byen. Men for de danske vognmænd, der dagligt sørger for, at hjulene på busserne ruller, er situationen ikke ligeså rosenrød.  

Mange af turistbusserne bliver nemlig kørt af udenlandske chauffører ansat af udenlandske vognmænd, som ikke betaler moms. Det viste en stor undersøgelse fra sommeren sidste år foretaget af organisationen Danske Busvognmænd​​​​​​.

Men selvom man hos Skat har kendt til problematikken i mere end et år, er det altså først denne sommer, at de udenlandske turistbusser har været under Skats lup til en omfattende kontrol sammen med politiet og Arbejdstilsynet. 

Ifølge fagdirektøren for Skat, Kenneth Joensen, kommer kontrollen først nu, fordi det har krævet mange ressourcer. 

- I sommersæsonen er der gang i turistbusserne, så det har været et godt tidspunkt at sætte ind på. Men da der har været et stort planlægningsarbejde, der skulle gå op, er det først sket nu, siger Kenneth Joensen, som nu godt tør love, at der kommer til at være flere lignende kontroller fremover. 

Kontrollen kommer sent

Det var helt tilbage i december 2017, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) lovede at sætte en stopper for den ulovlige piratkørsel, efter det i undersøgelsen kom frem, at 371 turistbusser kørte med udenlandsk arbejdskraft uden at betale moms. 

Derfor er Michael Nielsen, direktør for Danske Busvognmænd, nu glad for, at der endelig bliver gjort noget ved problemet. Også selvom det sker senere end håbet.

- Vi så gerne, at der allerede for et år siden kom kontrol på området. Fremover ser vi gerne, at der kommer flere kontroller. Når bare Skat eller Arbejdstilsynet ofte er på gaden, skal de nok få denne praksis stoppet. For konkurrencen skal være fair, og også udenlandske chauffører skal have ordentlige forhold. Det er desværre ikke den virkelighed, vi ser lige nu, siger han til Fagbladet 3F.

Kontrol skal give fair konkurrence

Fokus under kontrollen har været at tjekke arbejdsforhold og manglende momsbetaling hos de mange udenlandske chauffører, der kommer til Danmark fra deres hjemland for at køre turistbusserne til underpriser.

Kontrollen skal gøre konkurrencen i branchen mere fair. 

- Vi har lavet et skærpet fokus på udenlandske turistbusser, hvor vi især ser på moms, da det er manglende momsbetaling, der gør, at de udenlandske chaufførers kørsel i Danmark giver unfair konkurrence, siger Kenneth Joensen til Fagbladet 3F. 

Hvis chaufførerne bliver opdaget i at snyde, bliver den udenlandske vognmand, de arbejder for, pålagt at betale den manglende moms. I særligt slemme tilfælde risikerer vognmændene også at få en bøde. 

Kan ikke konkurrere om jobbene

Udover at vognmændene snyder med momsen, er der også eksempler på, at de udenlandske chauffører kører til lavere løn, sparer hotelregningen væk ved at sove i busserne og kører i længere tid, end det tilladte. Michael Nielsen forklarer, at de udenlandske vognmænd tilbyder kørsler helt ned til 40 procent mindre end de danske. 

Det betyder, at de danske vognmænd ikke kan være med i konkurrencen om opgaverne, og de danske chauffører mister jobbet.

Den konkurrence er man trætte af hos Københavns Bustrafik. 

- Den ulovlige kørsel med udenlandske turistbusser er konkurrenceforvridende og går ud over den danske drift, især i Hovedstadsområdet. Vi kan ikke køre til de samme priser, så vi taber mere og mere kørsel på baggrund af de udenlandske chauffører, siger Jonas Schmidt, pressechef hos Københavns Bustrafik.  

Han understreger, at de danske vognmænd er klar over, at konkurrencen er en del af branchen, men at den bør ske på lige vilkår og uden at bryde loven.

Skat har endnu ikke offentliggjort resultaterne af kontrollen.