Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Både transport- og beskæftigelsesminister skal forklare for Folketinget, hvordan Danmarks største byggeprojekt til 53 milliarder kroner kan foregå uden overenskomst og med uhørte arbejdstider.

Transportminister Benny Engelbrecht er en af to ministre, der nu skal forklare, hvordan de vil sikre Femern Bælt-forbindelsens byggeri mod social dumping. Det sker, efter Fagbladet 3F har fortalt, at ansatte hos hollandsk storentreprenør arbejder 28 dage i træk i 12 timer uden overenskomst.
Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Femern-forbindelsen bliver gigantisk. Men det bliver problemerne på byggeriet også, hvis der ikke gribes ind nu.

Det mener SF’s beskæftigelsesordfører Karsten Hønge, som indkalder transportministeren i samråd.

Her skal Benny Engelbrecht (S) forklare, hvordan et statsligt byggeprojekt til 53 milliarder kroner kan foregå uden overenskomst.

- Når vi som stat bygger noget så stort som Femern-forbindelsen, så skal det selvfølgelig foregå på danske vilkår, siger Karsten Hønge.

LÆS OGSÅ: Kurs mod konflikt: Femern-entreprenør nægter at tegne overenskomst

- Der skal være løn- og arbejdsforhold, som er sammenlignelige med danske. Det fremgår også af de sociale klausuler, vi allerede har på Femern-projektet. Hvordan man vil overholde det uden en overenskomst, ved jeg virkelig ikke. Men det får ministeren nu mulighed for at forklare, siger han.

Hønge: Uforsvarligt at arbejde 28 dage i træk

Som Fagbladet 3F kunne fortælle i går, har den hollandske entreprenør Fehmarn Belt Contractors (FBC) nægtet at indgå overenskomst med en række danske fagforeninger om deres arbejde på Femern-projektet.

Det betyder blandt andet, at omkring 35 ansatte hos FBC lige nu arbejder 12 timer i døgnet i 28 dage i træk uden hvile. Arbejdstimer, der er uhørte i Danmark og andre vestlige lande.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed godkender uhørte arbejdstider på Femern

- Jeg er en af dem, der har haft sikkerhedsskoene på. Jeg var med til at bygge Storebæltsbroen og har prøvet at arbejde 12 timers vagter. Og jeg kan fortælle dig, at det er et angreb på både kroppen og psyken, siger Karsten Hønge, som er uddannet tømrer.

- Men vi arbejdede ikke 28 dage i træk uden hvil. For mig at se, er det fuldstændig uforsvarligt og uforståeligt, at det skal forekomme på et statsligt byggeri, siger han.

Minister: Hvis vi har lavet social dumping-hul, skal det lukkes

Det er Arbejdstilsynet, der har givet hollandske FBC tilladelse til at bryde de normale hviletidsbestemmelser i Danmark på Femern-byggeriet.

Derfor har Karsten Hønge bedt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) udrede, hvordan en myndighed kan forsvare, at lade ansatte arbejde 28 dage i træk.

- Det her har også mulige konsekvenser for samfundet, som går ud over det ene firma. Hvis andre firmaer får samme idé, betyder det så, at vi fremover skal se 12 timers vagter i en måned som standard på vores store byggepladser? Det skal vi have sat en stopper for, siger ordføreren.

LÆS OGSÅ: Stor demo ved Femern: Vi kan ikke leve med de her forhold

Onsdag morgen demonstrerede flere fagforbund samlet ved FBC’s kontor tæt på Femern-byggepladsen imod, at byggeriet foregår uden overenskomst og mod de uhørte 28 arbejdsdage i træk.

Og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard erkender over for Fagbladet 3F, at der kan være problemer med den måde, som byggeriet på Femern foregår på lige nu.

- Jeg kan som minister ikke gå ind i Arbejdstilsynets konkrete afgørelse. Når det er sagt, så kommer det lidt bag på mig, at det her tilsyneladende er muligt. Er der et hul, der risikerer at kunne være en genvej for social dumping, så skal det lukkes, siger han.

Femern Bælt forbindelsen er et statsligt byggeri, som tager over otte år, og som skal forbinde Danmark med Tyskland via en 18 kilometer lang tunnel. Projektet forventes at koste 53 milliarder kroner.