Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Italiensk byggechef stopper på opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, efter det i sidste uge kom frem, at han blev ansat, mens han var i gang med at afsone straf for korruption og bestikkelse i Italien.

Pietro Paolo Marcheselli blev straffet for korruption i 2018 og ansat på Storstrømsbro-byggeriet året efter. Nu stopper han på projektet.
Privat. Grafik: David Eilertsen

En byggechef, der er straffet for korruption i Italien, er på vej ud af det offentlige byggeri af Danmarks nye bro, Storstrømsbroen.

Fagbladet 3F kunne i sidste uge afsløre, at Pietro Paolo Marcheselli, som den italienske byggechef hedder, blev hentet til det danske milliardbyggeri i 2019, mens han endnu ikke havde udstået en betinget fængselsstraf for bestikkelse og bedrageri på et stort anlægsprojekt i hjemlandet.

Sagen vakte opsigt og fik partier fra begge sider af Folketingssalen til at kræve en redgørelse fra transportminister Benny Engelbrcht (S)

LÆS OGSÅ: Minister skal forklare korruptionsstraffet italiener på Storstrømsbroen

Men nu stopper Pietro Paolo Marcheselli altså på Storstrømsbro-byggeriet, inden ministeren har fået undersøgt sagen.

Det oplyser det italienske selskab ASTM S.p.A., som i sidste ende er økonomisk ansvarlig for det danske brobyggeri.

Vil hverken be- eller afkræfte

 - Set i lyset af de aktuelle omstændigheder (en kampagne mod ham for forhold, der ligger år tilbage i en anden virksomhed) har Marcheselli besluttet at afslutte sine opgaver for SBJV og vil snart forlade projektet, lyder det i et skriftligt svar til Fagbladet 3F og det italienske medie IRPI Media.

ASTM S.p.A. er moderselskab for den italienske entreprenørvirksomhed Itinera, der er eneste tilbageværende selskab i konsortiet Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), som i 2017 vandt det offentlige udbud på Storstrømsbroen.

Der var oprindeligt tre entreprenørvirksomheder i SBJV, men to af selskaberne blev smidt ud af konsortiet i 2018 på grund af sager om korruption og konkurs.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag – nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Hos SBJV ønsker man hverken at af- eller bekræfte oplysningen om Pietro Paolo Marchesellis exit fra Storstrømsbro-projektet.

Modtog bestikkelse

Pietro Paolo Marcheselli har titel af “operational manager”, hvad der svarer til produktionschef, på Storstrømsbroen og har en baggrund som ingeniør og chef på store milliardbyggerier i Europa. 

Det var i 2016, at Pietro Paolo Marcheselli blev fældet for omfattende korruption på et statsligt højhastighedstogbaneprojekt mellem Milano og Genova.

Her var han en del af et stort korruptionsnetværk og blev fanget på hemmelige videooptagelser, hvor han modtager bestikkelsespenge fra en underentreprenør, som til gengæld tildeles en kontrakt på projektet til en værdi af 1,6 millioner euro (12 millioner kroner). 

Ifølge anklagemyndigheden stod Pietro Paolo Marcheselli bag bedrageri med byggekontrakter for op mod 500 millioner kroner.

I april 2018 indgik Pietro Paolo Marcheselli et forlig med anklagemyndigheden og fik en straf på to års betinget fængsel, men allerede i juni 2019 dukker han altså op på opførelsen af Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på Storstrømsbroen

Vejdirektoratet ikke orienteret

Både SBJV og Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, har forsvaret ansættelsen af den italienske byggechef med, at han ikke er en af de seks såkaldte “nøglepersoner” på projektet.

Sådan lyder forklaringen også fra det italienske modersleksba ASTM S.p.A.

- Det skal understreges, at Marcheselli ikke har haft en toplederstilling (nøglemedarbejdere), men udelukkende en teknisk rolle uden fuldmagt eller beslutningskompetence for SBJV, står der i det skriftlige svar.

Vejdirektoratet oplyser til Fagbladet 3F, at de ikke er blevet orienteret om Pietro Paolo Marchesellis exit af SBJV og ønsker derudover ikke at kommentere sagen.

Transportminister Benny Engelbrecht skal stadig redegøre for sagen i et samråd i Folketinget, der er dog endnu ikke sat dato på samrådet.