Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I dag mødes forhandlerne på rengøringsområdet. Højere løn, styrket faglighed, forenkling og anerkendelse står på 3F-forhandlernes ønskeseddel.

De røde faner og klapsalver byder hovedforhandlerne velkommen foran Industriens Hus i København.
Philip Davali

Når parterne på rengøringsområdet i dag mødes for at føle hinanden på tænderne, er det på lønmodtagernes side med ønsker om højere løn og mere anerkendelse. Lønnen er årets absolut største tema for OK23 over hele linjen, og altså også på serviceområdet. 

Det er Henriette Olofsen og Morten Eriksen fra 3F Privat Service, Hotel og Restauration, der skal forhandle på lønmodtagernes side.

- Lønnen fylder rigtig meget ved den her overenskomst. Også for os, siger Henriette Olofsen, der er forhandlingsleder.

Med inflation og prisstigninger på alt fra benzin til el og mad er de privatansattes realløn blevet udhulet i så høj grad, at købekraften nu svarer til niveauet i 2018. Derfor spiller lønnen i år en endnu større rolle ved forhandlingsbordet, end den plejer. 

LÆS MERE: Din realløn er slået tilbage til 2018

Anerkendelse til faget

Men på rengøringsområdet handler det ikke kun om at få løftet lønnen, så de ansatte kan få råd til mere. Det handler også om anerkendelse. 

Et af de krav, som Henriette Olofsen har med, når hun sætter sig ved bordet i dag, er, at faget skal have mere anerkendelse. Det kan eksempelvis være ved at give en væsentlig højere løn til de ansatte, der har en uddannelse indenfor rengøring.

- Vi vil meget gerne have, at der kommer noget anerkendelse ind i vores overenskomst, og det kan vi kun få ved at få flere i uddannelse og så give anerkendelse til dem, der tager uddannelsen. Derfor går vi efter et højere tillæg til de faglærte, siger Henriette Olofsen.

Ifølge Henriette Olofsen hænger mere anerkendelse af faget uløseligt sammen med at løfte fagligheden hos de ansatte.

Et bud på at få styrket fagligheden er at gøre det til et krav i overenskomsten, at der skal være en uddannelsesrepræsentant på arbejdspladserne. Det skal sikre, at flere uddanner sig.

Det skal være til at forstå

En tredje pind på Henriette Olofsen og Morten Eriksens blok er, at overenskomsten skal være nemmere at forstå.

- Lige nu er der for mange forskellige løntermer. Det skaber forvirring og giver dumme fejl. Så vil vi gerne have en forenkling af vores overenskomst. Så den bliver simpel at forstå for både arbejdsgiver og for assistenterne, siger Henriette Olofson.

Ifølge Henriette Olofson kan det blive ekstra svært at nå til enighed i år.

- Vi står fast på vores krav, men ligesom forhandlingerne på de andre områder, tror jeg det bliver meget vanskeligt den her gang.

Serviceoverenskomsten er en del af normallønsområdet og læner sig derfor op af de forhandlinger, der er på transportområdet. Arbejdsmarkedsforskere spår, at OK23-forhandlingerne kan blive højspændte og ende med storkonflikt. Der var senest storkonflikt i 1998 og før det i 1973 og 1985.

På rengøringsområdet er der generelt tradition for at indgå forlig.

- Vi har kun været i forligsinstitutionen én gang de sidste rigtig mange år. Der er tradition for, at vi indgår forlig. Jeg tør ikke spå, om det sker denne gang, siger Henriette Olofsen.