Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvert sekund bliver talt på Nemlig.com's lagre, hvor de ansatte bliver straffet for at bruge mere end 9-14 sekunder på at hente en vare. Hvis en ansat ikke holder sig inden for sekunderne, risikerer de at blive fyret. Umenneskelige forhold, siger ekspert.

Hver eneste vare skal ramme en kundes kurv inden for 9 til 14 sekunder, ellers risikerer lageransatte hos Nemlig.com at blive fyret.
Nemlig.com

9 til 14 sekunder.

Det er så længe, ansatte på Nemlig.com’s lager har til at hente en vare og pakke den til kundens bestilling.

Hver eneste afhentning af varer bliver overvåget, og hvis de ansatte overskrider tidsfristen, bliver de fyret. Det skriver Politiken.

Avisen har talt med 14 nuværende og tidligere medarbejdere hos Nemlig.com og set interne mails og dokumenter fra virksomheden, der viser, hvordan navngivne ledere aktivt bruger medarbejdernes effektivitetsdata til at fyre lagermedarbejdere på stedet og true andre med fyring, hvis deres effektivitet ikke er på 100 procent i overvågningssystemet.

For lagermedarbejderne er konsekvensen, at det høje tidspres får dem til at løbe, mens de pakker ordrer. Flere fortæller om, at de må droppe toiletbesøg, fordi der ikke er tid. Og hvis en varehylde er tom, vælger de ansatte ofte at klatre op ad meterhøje reoler for selv at hente nye varer i stedet for at vente på en gaffeltruck af frygt for at gå over tidsgrænsen.

- I min afdeling skulle man pakke 410 varer i timen. Det svarer til, at man skal tage en ny vare ned fra hylden hvert niende sekund. Hvis man klarede de 410 varer i timen, så var man det, som cheferne kalder 100 procent effektiv. Til oplæringen fik vi at vide, at vi skulle være 100 procent effektive hele tiden senest efter tre uger. Hvis vi ikke var det, ville vi blive fyret, forklarer medarbejderen Rashmi, der har arbejdet på Nemlig.com’s lager i Brøndby, til Politiken.

Rød og gul farve kan betyde fyring

Fagbladet 3F har selv talt med flere ansatte, der fortæller om et system med ekstrem tidsstyring, hvor de ansatte bliver målt på effektivitet konstant.

Det sker via store tavler i lagerhallen, hvor man kan se, om de ansatte er sat i rød, gul eller grøn, alt efter hvor hurtigt de arbejder.

Rød betyder, at den ansatte er under 90 procent effektiv ifølge Nemlig.com’s egne målinger, og det kan betyde fyring for den ansatte ikke at være “grøn” hele tiden.

Alting sker med en robotstemme i øret, der guider de ansatte fra hylde til hylde og fortæller, hvilke varer de skal tage.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com ansætter tidligere militærfolk til at presse lagermedarbejdere

- Vi bliver ikke behandlet som mennesker. Forholdene er forfærdelige, siger en lagerarbejder til Fagbladet 3F.

Til Politiken beskriver de ansatte samme system og hvilket pres, det fører til.

- Jeg har ingen rettigheder. Jeg kan ikke engang drikke vand, mens jeg arbejder, for så skal jeg på toilettet, og det ødelægger mine effektivitetstal. Når jeg endelig holder pause, er mit tis rødt, fordi jeg er så dehydreret, fortæller lagermedarbejderen Raja til avisen.

Eksperter: Umenneskelige forhold

Forholdene hos Nemlig.com får hårde ord med på vejen fra flere eksperter.

- De beskrevne forhold er ikke bare umenneskelige, de er også sundhedsskadelige. Et så ekstremt arbejdsmiljø kan give både psykiske og fysiske problemer, og jeg er chokeret over, at det finder sted i en dansk virksomhed, siger professor emeritus Helge Hvid, der har forsket i det danske arbejdsmarked i 40 år, til Politiken.

LÆS OGSÅ: Chauffører hos Nemlig.com straffes med store bøder for få minutters forsinkelse

Han advarer om, at de ekstreme arbejdsmetoder kan sprede sig til resten af det danske samfund, hvis vi ikke er opmærksomme på udviklingen.

- Det kan ende med at sprede sig til hele det ufaglærte arbejdsmarked, hvis det bliver en accepteret måde at drive sin forretning på, siger Helge Hvid til Politiken.

Nemlig.com har ikke ønsket at udtale sig om sagen til hverken Politiken eller Fagbladet 3F, men i et mailsvar til Fagbladet 3F skriver Nemlig.com, at firmaet har haft overenskomst med 3F, der dækker alle de 1.400 personer, som er ansat på lageret, i 15 år.