Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

3F Transport har i et år kæmpet for få overenskomst med Nemlig.com. Formand Jan Villadsen er overbevist om, at det vil lykkes, fordi to store konkurrenter har tegnet overenskomst.

1. juni var der en stor demonstration i Århus, hvor onlinesupermarkedet har åbnet ny distribution – op mod 200 deltog.
Privat

3F Transports kamp for tegne overenskomst med Nemlig.com har nu varet et år.

Formand for 3F Transport Jan Villadsen medgiver, at det er en langtrukken kamp, men er optimist og overbevist om, at det inden længe vil lykkes at lande en overenskomst med det omstridte onlinesupermarked.

Der er tre store aktører på området for udbringning af dagligvarer, og Jan Villadsen begrunder især sin optimisme med, at Nemlig.coms to store konkurrenter, Coop og Føtex, allerede har ansat chauffører på overenskomstmæssige vilkår.

- Jeg er helt overbevist om, at Nemlig.com tegner overenskomst. 3F Transport har sammen med Føtex og Coop lavet overenskomster for samme type onlinehandel. Så nu er der et alternativ. Det er et bevis på, at ordnede forhold sagtens kan lade sig gøre, siger Jan Villadsen, der har meget svært ved at se, at Nemlig.com kan blive ved med at krybe udenom, når både Føtex og Coop har tegnet overenskomst.

Afsløringer startede konflikt

Konflikten startede i 2021 i kølvandet på afsløringer i Politiken og Fagbladet 3F af dårlige vilkår for chauffører og lageransatte hos Nemlig.com.

De ansatte fortalte blandt andet om arbejdsuger på syv dage, 15 timer i døgnet, store bøder for at komme for sent og månedsvis uden fridage.

Lige siden har der jævnligt været store støttedemonstrationer for chauffører og lageransatte arrangeret af 3F’s Transportgruppe på udvalgte steder i København og Aarhus.

Siden 4. juni 2021 har man også hver morgen foran Nemlig.coms lager i Brøndby kunnet se røde faner, hvor fagligt aktive, tillidsfolk og sympatisører kræver bedre arbejdsforhold og er i direkte kontakt med chaufførerne flere gange om ugen.

Selvom konflikten er et år gammel, er støtten ikke stilnet af.

1. juni var der en stor demonstration foran Nemlig.com i Århus, hvor onlinesupermarkedet har åbnet ny distribution – op mod 200 deltog.

Et led i kampen er et jobformidlingskontor rettet mod de ansatte på Nemlig.com, som 3F etablerede for nogle måneder siden. Det ligger få meter fra onlinesupermarkedets indkørsel til hovedlageret i Brøndby.

Det har flere udenlandske chauffører benyttet sig af. Blandt andet den 24-årige Nemlig.com-chauffør Visvaldas Bialaglovis fra Litauen. Han var slidt ned af trapper og tunge løft og skiftede job med ordene: “Ingen kan holde til at arbejde på Nemlig.com i længden.”

24-årige Visvaldas Bialaglovis fik nok af arbejdsforholdene på Nemlig.com og sagde op.
24-årige Visvaldas Bialaglovis fik nok af arbejdsforholdene på Nemlig.com og sagde op.

Nemlig.com ramt økonomisk 

Konflikten har også ramt Nemlig.com økonomisk. Københavns Kommune og andre kommuner vil ikke acceptere unfair arbejdsvilkår og lønpres og har fravalgt Nemlig.com til fordel for andre firmaer.

Den hårdeste øretæve kom i februar i år, hvor et flertal i Københavns Kommune droppede samarbejdet med moderselskabet for Nemlig.com, Intervare, der via chauffører har bragt dagligvarer ud til borgere. Kommunen har tilbageholdt 3,2 millioner kroner til Intervare som sikkerhed for, at medarbejdere kan få efterbetalt den løn, som de ifølge kommunen har krav på.

Der blæser også nye vinde både i EU og på Christiansborg, hvor der er nye regler om onlinehandel og platforme på vej.

De ventes at få indflydelse på Nemlig.coms forretningsmodel.

Nemlig.com: Vi kræver ikke overenskomst 

Nemlig.com fastholder, at selskabets chauffører, der arbejder for selvstændige vognmænd, har ordnede forhold.

Onlinesupermarkedets logistikdirektør, Jonas Rolandsen, skriver i et mailsvar til Fagbladet 3F, at Nemlig.com har haft overenskomst med 3F i mere end 15 år for alle ansatte i varehuset.

- Det har vi altid haft et glimrende samarbejde omkring. Vi har som mange andre virksomheder udliciteret vores transportområde, og vi stiller en lang række krav til de transportvirksomheder, der kører for os. Vi kræver ikke en overenskomst, det må de selv bestemme, siger Jonas Rolandsen.

- Men vi kræver blandt andet, at chauffører aflønnes med minimum 25.675 kroner-30.810 kroner om måneden for en 37 timers arbejdsuge, afhængigt af hvornår på døgnet de arbejder. Hertil skal lægges feriepenge og løn under sygdom, barselsorlov med videre. For at sikre, at det bliver overholdt, har vi har skruet markant op for tjek af virksomhederne, som vi løbende kontrollerer, fortsætter Jonas Rolandsen.