Gå til hovedindhold

Regeringen og Dansk Folkeparti har i den nye finanslov afsat 40 millioner kroner over fire år til politiets indsats og kontroller på transportområdet. Det er umiddelbart ikke flere penge end hidtil.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) mener, at udenlandske lastbilchauffører i Danmark har haft forfærdelige forhold.
Mads Claus Rasmussen / Scanpix Ritzau

Normalt befinder den danske regering sig ikke i førerfeltet, når det drejer sig om kritik af social dumping i Danmark. Men de seneste dage har regeringspartiet Venstre taget kraftigt afstand fra forholdene for udenlandske lastbilchauffører i Danmark.

Kritikken kommer en måneds tid efter, at Fagbladet 3F afslørede, at filippinske og srilankanske chauffører har boet i containere under kummerlige forhold i Padborg hos den danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport. Chaufførerne har ofte været på arbejde i 18 timer i døgnet og har tjent ned til cirka 15 kroner i timen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) førte an i kritikken, da han i onsdags holdt tale i Bruxelles i Belgien for medlemmerne af Europa-Parlamentet.

- I løbet af dette efterår viste en række tredjelands-lastbilchauffører - teknisk set ansat i et andet EU-land - sig at arbejde permanent i Danmark under forfærdelige forhold. Tilsyneladende under påskud af den frie bevægelighed, sagde Lars Løkke Rasmussen og fortsatte:

- Historier som denne skader EU's image. Og vi er nødt til at arbejde sammen for at sikre, at de ikke gentages, og at reglerne håndhæves kraftigt til gavn for befolkningen.

683.000 arbejdstilladelser i 2017

De filippinske og srilankanske chauffører er formelt ansat i et polsk søsterselskab til Kurt Beier Transport. Med en polsk arbejdstilladelse i hånden kan de køre lastbil i hele EU for den danske vognmand.

Alene i Polen blev der i 2017 givet 683.000 arbejds- og opholdstilladelser til borgere fra lande uden for EU.

Der er i alt 108.000 chauffører fra lande uden for EU, der er blevet ansat med en arbejdstilladelse fra et EU-land. Polen og Litauen står for cirka 70.000 ud af de 108.000 arbejdstilladelser til chauffører.

Venstre angriber venner 

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, at afsløringerne af slumlejren i Padborg og underbetalingen af chaufførerne ikke har fået slagterigiganten Danish Crown til at sætte en stopper for brugen af Kurt Beier Transport som underleverandør - i modsætning til andre store selskaber som mejerigiganten Arla, den internationale butikskæde Jysk og Danmarks største transportvirksomhed, DSV, samt speditørkoncernen NTG.

I torsdags gik regeringspartiet Venstre i kødet på de gamle venner i Danish Crown, der er ejet af danske landmænd:

- Det er jo udtryk for en grådighed, hvor man lader hånt om de værdier, vi har bygget samfundet op om. Tillid og ordentlighed og den danske model. Kurt Beier Transport benytter sig jo af en forretningsmodel, der går ud på at udnytte menneskers fattigdom, siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen til Avisen Danmark.

Center mod Menneskehandel under Socialstyrelsen har efter Fagbladet 3F’s afdækning konkluderet, at 26 af lastbilchaufførerne hos Kurt Beier var ofre for menneskehandel til tvangsarbejde. Politiet undersøger forsat, om transportvirksomheden har gjort noget ulovligt.

- Uanset om det er lovligt eller ulovligt, må man som virksomhed forholde sig til, om man vil lægge navn til den måde at drive virksomhed på. Vi mangler, at virksomhederne tager ansvar for ikke bare arbejdsmiljøet, men også den måde, de aflønner på, siger Hans Andersen til Avisen Danmark.

Venstres beskæftigelsesordfører opfordrede samtidig fagbevægelsen til at sætte hårdt mod hårdt over for transportfirmaer som Kurt Beier Transport. Og til at etablere konflikt mod vognmænd, der ikke vil “spille efter reglerne”.

40 millioner kroner til indsats

Et par dage efter Fagbladet 3F’s afsløringer besluttede et flertal uden om regeringen - Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF - at tvinge regeringen til at afsætte penge på finansloven til at øge politiets kontrol af vognmænd, så misbrug af udenlandske chauffører bliver stoppet.

I fredags præsenterede regeringen sin finanslovsaftale med Dansk Folkeparti for 2019. Ifølge aftalen skal politiets indsats og kontroller på transportområdet styrkes. Fra 2019 til og med 2022 bliver der afsat i alt 40 millioner kroner til indsatsen. Det er dog umiddelbart ikke flere penge om året end hidtil. Men det kan et muligt politisk forlig i de kommende måneder om øgede penge direkte til politiet muligvis ændre på.

Af finanslovsaftalen fremgår det også, at regeringen og Dansk Folkeparti vil indkalde andre partier til at drøfte en fælles myndighedsindsats.

“En fremtidig indsats skal blandt andet bidrage til, at der følges op på hændelsen i Padborg, hvor flere udenlandske chauffører var indlogeret under dårlige og uhygiejniske forhold,” står der i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti.