Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Foreløbige tal fra Jobpatruljen viser, at knap en femtedel af danske ungarbejdere selv skal finde en afløser, når de bliver syge.

- Det er et arbejdsgiveransvar at behandle sin arbejdskraft ordentligt. Og de unge er en arbejdskraft, som vi skal have på arbejdsmarkedet i mange år frem, siger Mette Lykke Nielsen, lektor på Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet.
Andreas Beck/Ritzau Scanpix

Jobpatruljen er igen i år på tur rundt i Danmark for at finde ud af, hvordan de danske ungarbejdere bliver behandlet på deres arbejdspladser. Og igen i år viser deres opdagelser, at de unges arbejdsgivere ikke altid lever op til deres ansvar. 

Foreløbige tal viser nemlig, at mere end 19 procent af de unge selv skal finde en afløser, når de bliver syge. Det er en stigning på to procentpoint siden sidste år. 

LÆS OGSÅ: Unge skal selv finde afløser under sygdom

Det på trods af, at det er arbejdsgivers ansvar at sørge for at få udfyldt hullet i vagtplanen, når en ung ansat melder sig syg. 

- De (arbejdsgiveren, red.) pålægger de unge et ansvar, som de ikke engang får betaling for, fordi det er tidskrævende og omkostningsfuldt for arbejdsgiveren selv at stå for at få fordelt vagterne, siger Mette Lykke Nielsen, der er lektor på Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet. 

To uger inde i Jobpatruljens tur rundt i Danmark har de talt med 1.396 ungarbejdere mellem 13 og 17 år. Det er derfor vigtigt at holde sig for øje, at tallene kan nå at ændre sig de næste par uger. 

De unge kender ikke deres rettigheder

En af Jobpatruljens helt store opgaver er at oplyse fritidsjobberne om deres rettigheder og regler for arbejdsmiljø, når de besøger de unges arbejdspladser i løbet af sommeren. Jobpatruljen oplever år efter år, at de unge ikke er bevidste om, at det ikke er deres ansvar selv at finde en afløser, når de bliver syge.

- De unge tror, at det er en del af deres arbejde at finde en afløser, selvom de bruger deres fritid på det og ikke får løn for det, siger jobpatruljekonsulent Jon Henningsen. 

Og ifølge Jon Henningsen føler en stor del af de unge, som i forvejen kender til deres rettigheder, ikke, at de er i en position, hvor de kan sige fra over for deres arbejdsgiver. Han kalder relationen mellem den unge og arbejdsgiveren for “et ulige magtforhold”. 

Og det kan Mette Lykke Nielsen nikke genkendende til. Som lektor på Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet har hun i mange år undersøgt unges arbejdsvilkår. 

- Man kan ikke regne med, at en ung i et sommerferiejob stiller sig op foran en arbejdsgiver og siger: “Det er ikke mit job at finde en afløser”. De er selvfølgelig bange for at miste deres arbejde, så det ansvar kan man ikke lægge over på en ung, siger hun. 

Vred 3F-formand: “Når man er syg, har man lov til at være syg”

En del af de unge fritidsjobbere er ansat på restauranter og i de danske sommerlande. Det bekymrer Tina Møller Madsen, der er gruppeformand for Privat Service, Hotel og Restaurant i 3F, at det er på denne måde, de unge bliver introduceret til arbejdsmarkedet på. 

- Jeg bliver faktisk vred, når jeg hører, at så mange arbejdsgivere ikke kan finde ud noget så simpelt. Især når vi taler om unge mennesker. Når man er syg, har man lov til at være syg. Man kan ikke pålægges ekstra arbejdsopgaver, siger hun. 

Tina Møller Madsen peger på, at der helt generelt er brug for en særlig indsats i forhold til de unge i restaurantionsbranchen. Og ikke kun i forbindelse med sygemeldinger. 

- Vi kender til en række alvorlige problemer, som branchen har haft i årevis, og det er ærgerligt, fordi det meget ofte er den branche, der er unges introduktion til arbejdsmarkedet, siger formanden.

Mere oplysning og større ansvar

I mere end 40 år har Jobpatruljen besøgt danske virksomheder, hvor de har indhentet oplysninger om arbejdsvilkår og talt med både ansatte og arbejdsgivere. De oplever forbedringer på flere områder, men en meget stor del af ungarbejderne har stadig problemer i ansættelsesforholdet. 

Både lektor Mette Lykke Nielsen og jobpatruljekonsulent Jon Henningsen peger på, at der stadig er et behov for at få informeret de unge om deres rettigheder, men at det i sidste ende er op til arbejdsgiveren at overholde reglerne. 

- Jeg kan godt forestille mig, at man begynder at undervise de unge i deres rettigheder både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, men ansvaret ligger stadig hos arbejdsgiverne, siger Jon Henningsen. Det er Mette Lykke Nielsen helt enig i. 

- Vi kan godt gøre en større indsats med at få informeret de unge om deres rettigheder, men det er ikke det primære problem. Det er i praksis, at der mangler ansvar, siger hun. 

Tina Møller Madsen går skridtet videre og peger på, at fagforbundet 3F skal arbejdere hårdere for at få gjort de unge parate til arbejdsmarkedet.

- Netop indsatsen over for de unge er en del af visionsplanen for 3F Privat Service, Hotel og Restauration, og det kommer i første omgang til at handle om organisering og kommunikation. Vi skal have løst den gordiske knude i forhold til, at unge i branchen normalt ikke organiserer sig, og så er det svært at bevidstgøre dem om deres rettigheder, siger Tina Møller Madsen.