Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Søfartsstyrelsen mener, at et dansk rederi begik en grov overtrædelse af loven om sikkerhed til søs, da fisker Karl Jørn Thygesen omkom i en arbejdsulykke. Rederiet har betalt en bøde for adskillige mangler om bord på dets fiskeskib.

Fisker og 3F'er Karl Jørn Thygesen omkom i marts 2018 om bord på fiskeskibet Aaltje Postma, der hører hjemme i Thyborøn.
Den Maritime Havarikommission

En samlet bøde på 140.000 kroner.

Det har et dansk rederi fået, efter at fisker Karl Jørn Thygesen omkom i en arbejdsulykke om bord på fiskeskibet Aaltje Postma. Det bekræfter Midt- og Vestjyllands Politi over for Fagbladet 3F.

Årsagen til bøden er en afsluttet straffesag, hvor Søfartsstyrelsen havde anmeldt rederiet til politiet og indstillet til, at virksomheden fra Thyborøn i Nordvestjylland skulle have en bøde som straf for overtrædelse af loven om sikkerhed til søs.

I indstillingen skriver Søfartsstyrelsen, at bøden i relation til selve dødsulykken er på 80.000 kroner, mens de resterende 60.000 kroner skyldes andre mangler på skibet.

Arbejdsulykken er en “grov overtrædelse – der ydermere medførte et dødsfald” skriver Søfartsstyrelsen i indstillingen, som Fagbladet 3F har fået indsigt i.

Styrelse: Åbenlys fare

59-årige Karl Jørn Thygesen døde af sine kvæstelser 15. marts 2018 på Aaltje Postma. Han var kort forinden blevet ramt af en klump, der skulle kobles til et trawl på fiskeskibet. Det var skibets skipper, som styrede klumpen fra styrehuset via nogle håndtag. Den tonstunge klump endte med at ryge helt op på skibets dæk, hvor den ramte fiskeren, der stod på sin vante plads bag nogle sikkerhedsbøjler.

Dagen efter dødsulykken lavede Søfartsstyrelsen et kontrolsyn om bord på fiskeskibet. Styrelsen noterede i en rapport adskillige mangler, som skulle udbedres, inden skibet måtte sejle videre. To af manglerne havde direkte med arbejdet med klumpen at gøre.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Fisker Karl Jørn Thygesen omkom i 2018 i en arbejdsulykke, som efterfølgende har medført en bøde til hans arbejdsgiver.
Fisker Karl Jørn Thygesen omkom i 2018 i en arbejdsulykke, som efterfølgende har medført en bøde til hans arbejdsgiver. FOTO: Privat

Søfartsstyrelsen har lagt vægt på flere forhold, som havde betydning for 3F’erens død.

For det første brugte besætningen et alternativt tovspil til skibets klump, fordi klumpspillet var gået i stykker. Problemet med det var, at tovspillet havde en anden størrelse og højere hastighed end klumpspillet, som normalt blev brugt til arbejdet.

For det andet var en slags stopklods på wiren – en såkaldt ters – blevet fjernet.

Og for det tredje var der ikke direkte kommunikation mellem skipperen og Karl Jørn Thygesen, som ikke kunne bruge headset på grund af sine høreapparater.

Søfartsstyrelsen skriver i indstillingen til politiet, at arbejdet om bord på fiskeskibet “må siges at have udgjort en åbenlys fare, som blev negligeret af skibsføreren og rederiet”.

Søfartsstyrelsen peger desuden på, at det er et “skærpende forhold”, at arbejdsgiveren ikke tog særlige forholdsregler, når han ifølge skibets arbejdspladsvurdering – den såkaldte APV – var klar over, at arbejdet med klumpen udgjorde en særlig risiko.

Enke: Rimeligt med bøde

Karl Jørn Thygesens enke, Bente Thygesen, mener, at arbejdsgiveren helt klart bærer ansvaret for hendes mands død.

- Jeg synes, at bøden er helt i orden. For mig tilkendegiver det, at arbejdsgiveren har gjort noget forkert. Arbejdsgiveren må også selv mene, at han har gjort noget forkert, for ellers betaler han vel ikke bare en bøde på 140.000 kroner, siger hun.

Enken fik for nylig af byretten tilkendt en erstatning på cirka 1,2 millioner kroner for såkaldt tab af forsørger som følge af dødsulykken. Rederiets forsikringsselskab, If Skadeforsikring, har dog oplyst til Fagbladet 3F, at selskabet endnu ikke har besluttet sig for, om det vil anke dommen i erstatningssagen eller ej.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Enke Bente Thygesen er glad for stadig at bo i det hus, hvor hun boede sammen med sin mand før hans dødsulykke.
- Som fleksjobber er det begrænset, hvor meget man tjener. Hvis jeg ikke får den erstatning for forsørgertab, så har jeg ikke råd til at blive siddende i huset. Det er afgørende for min fremtid, siger 64-årige Bente Thygesen. FOTO: Claus Bjørn Larsen

Reder: Ville ikke trække sagen i langdrag

Fiskeskibet Aaltje Postma og rederiet Aaltje Postma 757 ApS er ejet af skibsreder Tamme Bolt.

- For at sagen ikke skulle trække i langdrag, så betalte jeg bøden. Det gjaldt om at få afsluttet sagen fra min side, siger Tamme Bolt.

- Jeg er ikke enig i alting. Søfartsstyrelsen og Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har været inde over, og der er lavet nogle arbejdspladsvurderinger og syn af fartøjet. Jeg synes på nogle punkter, at det er lidt urimeligt. Det er klart, at det er mig som skipper og reder, der har det sidste ansvar. Men det lyder, som om at forholdene ikke er i orden på det her skib, og det passer ikke. Fartøjet er moderniseret og et tiptop moderne fiskefartøj, siger Tamme Bolt om Aaltje Postma, der blev bygget i år 2000.

Forelagt kritikken henviser synschef Martin John hos Søfartsstyrelsen til Den Maritime Havarikommissions rapport om arbejdsulykken – og skriver derudover i en e-mail Fagbladet 3F:

- Vi har kigget ned i sagen, og det er korrekt, at der ved Søfartsstyrelsens syn i perioden fra 2013 til 2016 ikke blev konstateret fejl eller mangler vedrørende udstyret tilknyttet fiskeskibets klump. Ved disse syn var de forhold, som er vurderet at have haft betydning for ulykken i 2018, ikke til stede.