Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nathja Ferslev holdt kun i otte uger som tilsynsførende hos servicefirmaet Renell i Vejle. Så måtte hun kaste håndklædet i ringen på grund af de dårlige arbejdsvilkår.

Nathja Ferslevs ansættelse hos Renell holdt kun i otte uger. Så måtte hun give op.
Kenneth Havgaard

Der manglede vaskepulver til mopperne. Maskinerne blev ikke fikset. Varerne blev ikke bestilt hjem. Og rengøringsassistenterne kunne slet ikke nå deres arbejde på den tid, de var tildelt.

Det var virkeligheden, som Nathja Ferslev oplevede den, da hun i efteråret 2021 var ansat som tilsynsførende hos servicefirmaet Renell i Vejle Kommune. Ansættelsen holdt dog kun i otte uger. Så måtte hun give op.

- Det var et stort kaos. Der var ikke struktur på noget som helst. Jeg har intet positivt at sige, fortæller Nathja Ferslev.

LÆS OGSÅ: Presset på tid og dårlig løn hos Renell

Onsdag i denne uge meddelte Vejle Kommune, at man har brudt samarbejdet med Renell fra 30. november. Det sker, selvom firmaet kun har gjort rent for kommunen i godt ét ud af de fire år, som kontrakten lød på.

Men man er “ikke lykkedes med at nå til fælles forståelse af, hvilken kvalitet rengøring som Vejle Kommune og rengøringsselskabet Renell oprindeligt har aftalt”, hedder det i kommunens pressemeddelelse.

Flere medier, deriblandt Fagbladet 3F, har den seneste tids skrevet om den massive kritik af firmaet, som vandt udbuddet af rengøringen i Vejle Kommune sidste år. Firmaet gør også rent i ti andre kommuner i landet. 

Måtte købe egne børster

Bruddet i Vejle kommer slet ikke bag på Nathja Ferslev. Hun fandt det umuligt at være tilsynsførende under de forhold, der blev givet.

LÆS OGSÅ: Udskældt rengøringsfirma fyret i Vejle

Som tilsynsførende skal man blandt andet kunne følge op på rengøringsassistenternes arbejde.

- Men det var svært, for de havde jo umulige forhold. Hvordan skulle de for eksempel kunne gøre et toilet rent, når der aldrig kom nogle børster at gøre rent med? I en børnehave måtte jeg selv købe en toiletbørste til rengøringen, fortæller Nathja Ferslev.

Generelt kom varerne alt for sent, fortæller Nathja Ferslev. Det gjaldt alt fra vaskepulver til arbejdsredskaber.

- Jeg er i tvivl, om varerne overhovedet blev bestilt. Og kunderne blev jo sure, for de fik jo ikke gjort ordentligt rent. Klagerne strømmede ind, fortæller Nathja Ferslev.

I løbet af de første ti uger med Renells rengøring i Vejle kom der 358 henvendelser fra kommunens institutioner, hvoraf langt hovedparten var klager over fejl og mangler ved rengøringen, har dr.dk tidligere skrevet.

Firmaets rengøringskvalitet har også medført, at Vejle Kommune har krævet bod for brud på kontakten flere end 30 gange i samme ti ugers periode.

2,5 timer til at gøre et plejehjem rent

Nathja Ferslev oplevede også, at rengøringsassistenterne umuligt kunne nå deres arbejde med den meget korte tid, de var blevet tildelt.

- Altså et plejehjem, der skulle gøres rent på 2,5 time – hvordan? Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Rengøringsassistenterne var meget pressede på tid, siger Nathja Ferslev.

Fagbladet 3F har også tidligere beskrevet, hvordan rengøringsassistenterne hos Renell pisker rundt. 

- Man skal nå det hele på den halve tid, fortalte rengøringsassistent Inge Lise Faurskov i oktober til Fagbladet 3F.

- Jeg brugte tit 20 minutter af min fritid på at blive færdig, men jeg fik ikke løn for det, fortalte Elena Fraile, der indtil august arbejdede for Renell, dog i Favrskov Kommune.

Når det gælder løn, troede Nathja Ferslev til at starte med, at Renell havde styr på det. Renell har overenskomst med Det Faglige Hus.

Indtil hun fik den første lønseddel. Der var noget galt. For al den tid, som Nathja Ferslev brugte på vejene i sin bil mellem arbejdsstederne, måtte hun selv betale for.

- Så det var sådan set lige meget, om jeg var på arbejde i 50 timer – jeg fik kun løn for 37.

Nathja Ferslev arbejder nu som tilsynsførende i en større dansk servicevirksomhed.

Fagbladet 3F har siden torsdag arbejdet på en kommentar fra Renells administrerende direktør, Simon Elleskov.