Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det var tæt på at gå helt galt, da ladet på en lastbil ramte en højspændingsledning med 132.000 volt.

- Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville være sket, hvis chaufføren havde stået på jorden og rørt ved en skærmkant eller et håndtag på lastbilen, siger operativ leder Claus Larsen, Nordsjællands Brandvæsen.
Arkiv / Billedbureauet Colourbox

En lastbilchauffør slap med livet i behold og en slem forskrækkelse, da ladet på hans sættevognstrækker mandag ramte en højspændingsledning med 132.000 volt.

Ulykken skete under en rutinemæssig opgave på en mark i Nordsjælland, hvor der i forbindelse med en regulering af terrænet er blevet læsset jord og muld af.

Lastbilchaufføren havde netop tippet et læs jord af, da han kørte lidt frem for at sænke ladet. 

- Ladet var oppe i højeste position, og chaufføren overså, at han holdt med førerhuset nærmest lige under højspændingsledningerne, siger operativ leder Claus Larsen, Nordsjællands Brandvæsen, der blev kaldt ud til stedet af politiet efter ulykken.

- Chaufføren hørte et kæmpe brag og blev naturligvis forskrækket. Hans umiddelbare reaktion var at redde sig selv, springe ud og komme væk. Heldigvis kom han ikke noget til, siger han.

Dæk eksploderede

Strømmen fra højspændingsledningen trak en lysbue og brændte noget maling af ladet. Samtidig eksploderede flere dæk på lastbilen.

I september 2018 kostede en lignende ulykke en 57-årig chauffør fra Djursland livet, da ladet på hans lastbil ramte en højspændingsledning med 60.000 volt otte meter oppe i luften på en mark mellem Karup og Viborg.

Befinder man sig i et køretøj, der kommer i berøring med et kabel eller en højspændingsledning, er det bedste, man kan gøre, faktisk at slå alarm og blive siddende, indtil man er sikker på, at der ikke længere er en spænding.

- Ved ulykken fungerede lastbilen som en elektrisk leder. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville være sket, hvis chaufføren havde stået på jorden og rørt ved en skærmkant eller et håndtag på den, siger Claus Larsen, Nordsjællands Brandvæsen.

Han oplyser, at de eksperter, der blev tilkaldt efter ulykken i mandags, vurderer, at der skete en kortslutning, da den høje spænding ramte jorden.

Sker det flere gange, slår højspændingsledningen fra, hvilket kan have reddet chaufførens liv.

Tilbage bag rattet

Lastbilchaufføren kører for en vognmand, der er underleverandør til Dsv Transport.

- Det er et held, at der ikke skete mere. Ulykken skyldtes en tanketorsk, men chaufføren er heldigvis tip-top. Han var hjemme i går, da der ikke var en lastbil at køre i, men han er tilbage bag rattet igen i dag, siger administrerende direktør Lars Saltoft Kristoffersen, Dsv Transport.

- Selv om han ikke er ansat hos os, vil vi gerne sikre os, at ulykken ikke sætter sig i ham. Og vi indskærper sikkerheden ved arbejde i nærheden af højspændingsledninger, siger han.