Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet. Chaufførens lastbil ramte en højspændingsledning.

Søndag 2. september mistede en 57-årig chauffør fra Djursland livet, efter ladet på hans lastbil havde ramt en højspændingsledning med 60.000 volt på en mark mellem Karup og Viborg.
Foto: Henrik Birkbak/TV MIDTVEST

Et påbud om straks at rette op på sikkerheden på arbejdspladsen. Det har Arbejdstilsynet udstedt til to jyske firmaer som følge af, at en 57-årig, jysk chauffør døde på jobbet 2. september. Manden fik 60.000 volt igennem sig i forbindelse med en arbejdsulykke i en lastbil på en mark i Midtjylland.

Arbejdstilsynet har udstedt et strakspåbud til transportvirksomheden Prip ApS, der ligger nord for Grenaa, hvor den afdøde chauffør var ansat. Ifølge Arbejdstilsynet var arbejdet under højspændingsledninger ikke “planlagt og udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.” Senere vil tilsynet vurdere, om virksomheden også skal have en bøde på grund af arbejdsulykken, fremgår det af Fagbladet 3F’s aktindsigt i sagen.

Prip ApS har nu 14 chauffører tilbage, oplyser virksomhedens ejer og direktør, Lasse Prip Stevnhoved. Den omkomne chauffør var hans far, fortæller han.

- Det var den mest erfarne chauffør, vi havde. Han har næsten kørt lastbil siden, han kunne gå. Og han har været på stedet masser af gange før. Når det kan ske for ham, så kan det ske for alle. Ulykken skyldes en kombination af sort uheld og uopmærksomhed, siger Lasse Prip Stevnhoved.

- Aflæsningspladsen var lavet et meget uheldigt sted. Jeg forstår ikke, at chaufføren ikke har reageret på det. Men det får vi aldrig svaret på. Han vidste godt, at han skulle holde sig fra ledningerne, som han ikke kunne undgå at se. Det er en gåde, siger Lasse Prip Stevnhoved, der ikke kan forestille sig, at hans firma får en bøde som følge af dødsulykken.

Svære forbrændinger og hjertestop

Ulykken skete efter, at den 57-årige chauffør havde aflæsset kartoffelpulp, som kan bruges til dyrefoder. Efter aflæsningen på marken kørte han frem, mens lastbilens tiplad stadig var hævet. Den fireakslede tiptrailer er 10 meter lang, og den ramte en 60.000 volts luftledning otte meter oppe i luften over arbejdsstedet.

Lastbilen brød i brand. Og den 57-årige chauffør døde efter, at han havde forladt den brændende bil. Manden blev fundet død uden for lastbilens førerhus.

Strøm fra en 60.000 volts luftledning kan medføre svære forbrændinger og hjertestop, skriver Arbejdstilsynet i dets rapport om arbejdsulykken. Arbejdstilsynet var på tilsynsbesøg på ulykkesstedet tre dage efter ulykken.

Det er ikke muligt at læsse af på arbejdsstedet og samtidig overholde gældende sikkerhedsafstande, vurderer Arbejdstilsynet. Sikkerhedsafstanden til luftledningen er 15 meter, når der arbejdes i mere end tre meters højde, oplyser tilsynet.  

Landmand: Chaufførens egen skyld

Landmand Jacob Eigil Jungs virksomhed nord for Karup i Midtjylland har også fået et strakspåbud fra Arbejdstilsynet. Tilsynet kræver, at virksomheden skal samarbejde med transportvirksomheden om at skabe sikre arbejdsforhold for chauffører ved aflæsning af pulp på marken.

- Det er meget rimeligt. Jeg har fået at vide, at jeg skal tippe af 15 meter fra højspændingstrådene, og det har jeg gjort. Og så er der ikke mere at komme efter, siger Jacob Eigil Jung og oplyser, at han har lavet et nyt aflæsningssted.

Ifølge Arbejdstilsynet var det den midtjyske landmand, der havde indrettet den hidtidige aflæsningsplads på marken. Højspændingsledningerne løb den gang hen over et hjørne af pladsen, som blev brugt i flere år.   

- Jeg synes ikke, at jeg har noget ansvar. Chaufføren har kørt pulp herud de sidste 25 år, og han har også tippet af under højspændingstråde, og der er aldrig sket noget. Jeg mener, at det er hans egen skyld, siger Jacob Eigil Jung, der heller ikke forventer at få en bøde som følge af dødsulykken.

Landmanden oplyser, at det største problem for ham lige nu er, at det fortsat er uvist, om kommunen vil betale for oprydningen efter dødsulykken. En masse olie løb ud fra den brændte lastbil i forbindelse med ulykken, forklarer han.  

Direktør for Prip ApS oplyser, at virksomheden i næste uge holder et møde for selskabets chauffører. Her vil en konsulent fortælle, hvordan man kan forebygge ulykker med højspændingsledninger.