Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det omstridte lavprisselskab vil fast stationere personale i Billund. Hvis aktuelle forhandlinger om overenskomster bryder sammen, er 3F villig til at gå i sympatikonflikt.

Ryanairs farverige topchef, Michael O'Leary, er kendt for at forarge og chokere til pressemøder.
Arkiv / billedbureauet Ritzau/Scanpix

Så er Ryanair igen på vej til at etablere en base her i landet. Og skulle det blive nødvendigt at blokere leveringer til Ryanair for at tvinge dem til forhandlingsbordet, står 3F parat.

- Hvis det bliver aktuelt med en sympatikonflikt med deltagelse af 3F-medlemmer, står vi selvfølgelig klar til at hjælpe. Og så går vi hele vejen, siger Mads Andersen, formand for 3F’s Industrigruppe.

Udmeldingen kommer, i kølvandet på at Ryanair onsdag annoncerede planer om at åbne base i Billund Lufthavn. Det skal ske fra oktober i år, når vinterprogrammet starter op. Når et flyselskab har en base, betyder det, at flyene overnatter i lufthavnen, og piloter og stewardesser derfor er bosat i lokalområdet. Det er ikke tilfældet i dag.

Stadig langt fra hinanden

Før en eventuel konflikt og sympatikonflikt kan blive en realitet, er der dog en mulighed for, at det omstridte flyselskab kan tegne overenskomst med Flyvebranchens Personale Union (FPU), der organiserer flypersonale her i landet. I mere end tre år har de to parter forsøgt at indgå en aftale – indtil videre uden at komme i mål.

- Vi har været i gang med at forhandle overenskomst med Ryanair i længere tid. Vi er midt i et forhandlingsforløb med møder både i Danmark og i Irland. Så må vi se, om det bærer frugt, inden det bliver oktober. Men vi er stadig langt fra hinanden, siger Thilde Waast, formand for FPU.

Hun vil helst ikke forholde sig til, om det kan blive aktuelt at varsle konflikt, hvis ikke der er tegnet overenskomst, når basen er en realitet.

- Så længe vi forhandler, er det vores fokus. Så må vi overveje situationen, hvis ikke vi når i mål, siger Thilde Waast. 

Mads Andersen håber da også, at det ikke bliver nødvendigt at konflikte:

- Vi ønsker FPU held og lykke med forhandlingerne. Vi håber, at Ryanair denne gang er villig til at indgå overenskomster for deres piloter og kabinepersonale på danske vilkår, siger han. 

Kovending fra Ryanair

Ryanair har tidligere haft base i Billund. Men den droppede selskabet i 2015, i kølvandet på at Arbejdsretten havde givet grønt lys for, at FH-forbund som 3F, FPU, HK og Metal lovligt kunne konflikte for at presse Ryanair til at tegne overenskomst.

Det skete, i forbindelse med at selskabet havde varslet planer om at åbne en base i Københavns Lufthavn. Her ville det konkret have betydet, at for eksempel 3F-medlemmer ikke måtte udføre arbejde for Ryanair. Det ville have betydet, at deres fly ikke ville have kunne få bagage, mad og brændstof ombord – og dermed ikke kunne komme i luften.

På det tidspunkt var Ryanair helt afvisende over for at gå i dialog med fagforeninger både i Danmark og i udlandet. Senere har selskabet dog åbnet lidt op igen. Ud over den aktuelle dialog med FPU har Ryaniar indgået aftaler med fagforeninger i lande som Italien, Irland og Tyskland.

Fagbladet 3F forsøger at få en kommentar fra Ryanair.