Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Københavns Byret har blåstemplet månedsløn på 458 euro plus skattefrie kørepenge til rumænsk chauffør, der kører Ikea-varer i Norden. Dommen giver stort set frit slag til, hvordan udenlandske chauffører kan aflønnes, når de kører internationale transporter i Norden.

Lastbilchauffør Emilian Jetzi Tudor håber på retfærdighed for sig selv og sine europæiske chaufførkollegaer.

Københavns Byret har med en dom for 14 dage siden givet grønt lys til underbetaling af østeuropæiske chauffører, der kører varer mellem Danmark og landene i Norden. 3F kalder dommen dybt mystisk og anker til Landsretten.

Byretten afsagde dommen i sagen, der er rejst af 3F Transport på vegne af den rumænske chauffør Emilian Tudor Jetzi. Han kørte i en årrække varer fra Ikea mellem Danmark og de øvrige nordiske lande for Ikeas transportleverandør Bring Slovakia.

Fordi han var ansat i Slovakiet, var rettens vurdering, at det var i orden at aflønne ham med slovakisk løn, selv om han kørte varer i pendulfart mellem to lande i Norden og aldrig kørte gods i Slovakiet.

En ankesag kan have lange udsigter. Men i Rumænien er chauffør Emilian Jetzi Tudor klar til at vente.

- Jeg er rigtigt glad for, at 3F bakker op og anker sagen. Jeg håber inderligt, at denne kamp vil føre til retfærdighed og ens rettigheder for mig og alle andre transportarbejdere i Europa, siger Emilian Tudor Jetzi.

Dommen gælder ikke kun den rumænske chauffør. Den har også konsekvenser for andre chauffører, fordi den har fastlagt niveauet for, hvordan udenlandske chauffører skal aflønnes, når de kører internationale transporter i Norden.

Frit slag for aflønning

Dommeren i Københavns byret nåede frem til, at der stort set var frit slag for aflønning. Og at den rumænske chauffør ikke er omfattet af EU’s udstationeringsdirektiv eller andre EU-regler og danske regler, der sikrer chauffører ret til nordisk løn for kørsel i Norden efter EU’s principper om, at der skal betales samme løn for samme arbejde samme sted.

3F Transport er dybt uenige i dommen og undrer sig blandt andet over, at dommeren ikke mener, at chaufførens arbejdsgiver, Bring Slovakia, skal følge EU’s udstationeringsdirektiv.

- Dommen er dybt mystisk. Og selvom vi fra og med marts 2022 får nye og klare regler for chauffører, der skal sikre fair konkurrence og krav om aflønning efter niveauet i de lande, man arbejder, har vi besluttet at anke dommen, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, og fortsætter:

- Dels fordi, den danske afgørelse strider mod en række EU-domme på transportområdet. Dels fordi, dommen stiller udenlandske chauffører i en meget urimelig situation og derved presser vilkårene for virksomheder og chauffører, som følger de normale spilleregler og overenskomster her i Norden.

Styret fra Danmark

Bring Trucking er ejet af den norske stat, men Emilian Tudor Jetzi var formelt ansat i virksomhedens datterselskab i Slovakiet og på en slovakisk kontrakt, der udløste en løn på 381 euro om måneden. Den steg dog til 458 euro om måneden plus skattefrie kørepenge.

I retten har Emilian Tudor Jetzi oplyst, at han aldrig kørte gods i Slovakiet i de seks år, han var ansat i firmaet. Han var kun i Slovakiet, når han sammen med tre til seks andre chauffører blev kørt med minibusser fra Bukarest i Rumænien til Slovakiet.

Han fik varer i Danmark og kørte dem til Sverige, Norge og Finland. Kørslen blev styret af en forvalter i Kastrup, som han var i daglig kontakt med.

Når 3F Transport hjælper den rumænske chauffør, skyldes det, at han er medlem af den rumænske fagforening SLT, som 3F Transport samarbejder med for at sikre lige og fair vilkår på vejene i Europa.

Brings advokatfirma Njord Law Firm oplyser, at Bring Trucking har noteret anken.

- Der er ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, oplyser advokat i firmaet Marie Steen Mikkelsen.

Fagbladet 3F har bedt kommunikationschef i Ikea, Christian Mouroux, om en kommentar, men han er ikke vendt tilbage med et svar.