Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Er du forvirret over, hvad der foregår omkring Ryanair i København? Så hjælper Fagbladet 3F’s guide dig til at finde hoved og hale.

Fagbladet 3F’s guide hjælper dig til at blive klogere på den aktuelle ballade om Ryanair i København. Her demonstrerer utilfredse lufthavnsarbejdere foran hotel Radisson Blu i København, samtidig med at Ryanair holder pressemøde.

Hvad er Ryanair?

Ryanair Ltd. er et irsk lavprisselskab. Da det blev etableret i 1985, var det det første af sin slags. I dag er det det største europæiske flyselskab. Ryanair har haft stor succes med billige billetter, som har fået passagerer til et se igennem dårlig service og arbejdsvilkår.

Hvor flyver Ryanair til fra Københavns Lufthavn?

Der er indtil videre annonceret 13 ruter. Følgende er offentliggjort: Dublin, London, Milano, Warszawa, Stockholm, Bruxelles, Rom, Madrid og Køln. Der er primært tale om mindre lufthavne, som ligger langt fra bymidten. Første fly til Dublin lettede 18. marts. Den 26. marts åbner de tre næste ruter.

Hvorfor er Ryanair så udskældt?

I hele flybranchen er der i disse år et voldsomt pres på løn- og ansættelsesvilkår, som man senest har kunnet se det hos SAS og Norwegian. Her har Ryanair i en årrække været i vælten på grund af elendige arbejdsvilkår for de ansatte og dårlig service over for passagerne. Her kan du se en samlet oversigt over Ryanairs skandalesager.

Hvem er i konflikt med Ryanair i Danmark?

Stewardesserne og piloterne i fagforeningen Flyvebranchens Personaleunion (FPU, en del af Serviceforbundet) har hovedkonflikten. Det er kabinepersonalet, som Ryanair ikke vil tegne overenskomst med. 3F og andre forbund er blevet anmodet om at indtræde i en sympatikonflikt. Det er de øvrige LO-forbund gået med i, fordi de støtter FPU's ret til at tegne en overenskomst. En eventuel konflikt starter først, når Arbejdsretten har talt. Og det sker først til april eller maj. Der er også rejst krav om overenskomst for personalet i cockpittet.

Hvad sker der når konflikten starter?

Så må medlemmer af FPU ikke arbejde for Ryanair. Men da FPU ikke har medlemmer hos selskabet, får det ikke den store effekt. Det kan det til gengæld få, hvis der kommer en sympatikonflikt. Her vil blandt andre 3F'erne så sørge for, at der ikke kommer bagage og brændstof ombord på Ryanairs fly. Det vil i praksis gøre det umuligt for dem at flyve fra København.

Da Ryanairs første fly landede i Københavns Lufthavn 18. marts, blev det forsinket tre timer, mens der stod demonstranter ved flyet. Hvordan kan man så sige, at konflikten ikke er startet?

De personer, som havde taget opstilling ved flyet, var ikke en del af en konflikt sanktioneret af 3F eller andre fagforbund. Det skete på eget initiativ. Om der er foregået noget ulovligt, står endnu ikke klart. Det vil Ryanair have Arbejdsretten til at forholde sig til.

Hvad skal Arbejdsretten beslutte?

Ud over den sag om episoden i lufthavnen 18. marts skal Arbejdsretten tage stilling til, om en konflikt er lovlig. Ryanair selv hævder, at selskabet udelukkende skal følge irsk lovgivning, hvor firmaet har hovedkontor. LO mener, at det er dansk lovgivning og spillereglerne på det danske arbejdsmarked, som skal følges. Og at det derfor vil være lovligt med en konflikt.

Hvordan kan det være, at tager så lang tid for Arbejdsretten af træffe en beslutning?

Det kan virke underligt, at Arbejdsretten ikke allerede har besluttet sig for, om en konflikt er lovlig. Det er et halvt år siden, at Ryanair annoncerede, at de ville åbne i København. Men faktisk behandler Arbejdsretten sagen som en hastesag og skal blandt andet finde tid i tre Højesteretsdommers kalendere.

Får Ryanair særlige rabatter i Københavns Lufthavn?

Københavns Lufthavn (CPH) oplyser, at Ryanair ikke får særbehandling. Fordi Ryanair flyver til nye lufthavne, får de dog opstartsstøtte. Så er det lige meget, at andre selskaber allerede flyver til andre lufthavne ved de samme byer.

Hvad tjener en stewardesse hos Ryanair?

En nyansat stewardesse på et Ryanair-fly må typisk leve af en månedsløn på omkring 10.000 kroner efter skat. Det viser DR Nyheders granskning af hjemmesiderne for Ryanair og selskabets egne rekrutteringsbureauer Dalmac, Workforce International og Crewlink - samt oplysninger fra ansættelseskontrakter og lønsedler for ansatte på Ryanairs fly. Hertil kommer en række elendige arbejdsvilkår, som ligger fjernt fra den standard, vi normalt kender på det danske arbejdsmarked.

3F'erne i Københavns Lufthavn arbejder alligevel ikke hos Ryanair. Hvorfor skal 3F så overhovedet blande sig i konflikten?

Dels ligger det i fagbevægelsens dna, at man skal være solidarisk med andre arbejdere, som man synes bliver underbetalt eller udsat for dårlig behandling. 3F og andre forbund frygter, at Ryanairs måde at behandle deres ansatte på kan påvirke hele arbejdsmarkedet negativt. Dels viser erfaringen fra andre, europæiske lufthavne, at Ryanairs indtog i en lufthavn er med til at skabe dårligere arbejdsmiljø for alle de ansatte.

Hvorfor har fagbevægelsen ikke bare indledt en konflikt i Københavns Lufthavn uden at spørge Arbejdsretten først?

Så er der stor risiko for, at Arbejdsretten ville stoppe konflikten med det samme, fordi den ikke var erklæret lovlig på forhånd.

Hvad er en base?

Et flyselskab har base i det land, hvor personalet starter og slutter deres tjeneste. Ifølge EU's regler skal alle besætningsmedlemmer være tilknyttet en base. Så vil Ryanairs piloter og stewardesser bo i Danmark, og så er det dansk ret, som gælder.

Hvorfor er det vigtigt, om der er base eller ej i København?

Ryanair har flirtet med, at de måske alligevel ikke ville lave base i København. Hvis det blev virkelighed, ville den danske fagbevægelse ikke kunne lave lovlig konflikt mod selskabet. Andre flyselskaber med elendige arbejdsvilkår, som for eksempel Qatar Airways, flyver også fra Københavns Lufthavn, uden at de danske fagforeninger kan lave blokade, fordi de ikke har base i den danske hovedstad.


Hvornår starter konflikten i Københavns Lufthavn?

Sandsynligvis til april eller maj. Det kommer an på, hvornår Arbejdsretten træffer en afgørelse. Næste retsmøde er 26. marts.

Hvor mange ekstra arbejdspladser skaffer Ryanair, når de begynder at flyve fra København?

Ryanair selv hævder, at de skaber 1.850 nye job, når de starter op i København. Eksperter på området mener dog, at det er langt mere sandsynligt, at der ikke bliver skabt en eneste ny arbejdsplads.