Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Mens Lindøværftet kæmpede for at konkurrere med Asien, fik A.P. Møller Mærsk støtte til at købe skibe i Sydkorea.

Da A.P. Møller-Mærsk besluttede at lukke Lindøværftet i 2009 modtog 2,6 mia. kroner i eksportlån, men nu viser det sig, at det ikke var den eneste støtte, rederiet fik til deres køb af skibe i Asien. A.P. Møller-Mærsk fik også stillet garantier

Da A.P. Møller-Mærsk besluttede at lukke Lindøværftet i 2009, sendte det chokbølger ud over Fyn og resten af Danmark. Næsten 100 års skibsbyggeri var slut, og 2.600 arbejdspladser blev lukket ned. I stedet blev produktionen flyttet til især Sydkorea, hvor koncernen ville købe nye skibe fra i stedet.

Dengang var det fremme, at A.P. Møller-Mærsk modtog 2,6 mia. kroner i eksportlån fra den danske stat til at få lavet skibe i Asien.

Men nu viser det sig, at det ikke var den eneste støtte, rederiet fik til deres køb af skibe i Asien. A.P. Møller-Mærsk fik også stillet garantier for 1,8 mia. kroner i årene op til lukningen af Lindø. Det dokumenterer en opgørelse fra Eksport Kredit Fonden.

De to garantier på 600 mio. kroner og 1,2 mia. kroner blev givet fra den statslige Eksport Kredit Fonden i 2006 til at købe skibe i Sydkorea.

De nye oplysninger kaster nyt lys over lukningen af Lindø. Det mener Kristoffer Jensen, der er museumsinspektør ved Horsens Industrimuseum. Han er medforfatter til en bog om Lindø, som udkommer næste år, og har haft adgang til A.P. Møller-Mærsks interne arkiver om Lindø.

- Tidligere var betingelsen for støtte fra den danske stat, at skibene skulle bygges i Danmark. Den holdning er der tilsyneladende blev lavet om på de seneste år, så der i stedet er givet støtte til at bygge i Asien, siger Kristoffer Jensen.

Nye chefer

Dermed fik rederiet hjælp til at købe skibe i udlandet, mens Lindø kæmpede for overlevelse. Meldingen var, at skibene kunne laves billigere i Asien.

- Hos Mærsk var argumentet, at Lindø gav andre fordele for gruppen, end man kunne aflæse direkte i Lindøs regnskab. Men den dagsordenen ændrede sig, da Mærsk Mc-Kinney var på vej ud, og de økonomiuddannede chefer kom til, forklarer eksperten.

I stedet blev det prisen på skibene, der var altafgørende. Og i det regnestykke har garantier og lån fra den danske stat gjort det mere fordelagtigt at købe nye skibe i Asien.

- Så store beløb, som de har fået i støtte, har helt sikkert haft en betydning og spillet en rolle i deres overvejelser af, om de skulle købe skibene i Asien eller på Lindø, vurderer Kristoffer Jensen.

Mærsk: Ingen betydning

Direktør i A.P. Møller-Mærsk, Lars-Erik Brenøe, har ikke ønsket at lave interview om sagen. Men i en mail afviser han, at garantierne og lånene har medvirket til beslutningen om at lukke Lindøværftet.

- Garantierne har ingen indflydelse haft på værftsvalg i den nævnte periode. De blev som nævnt indgået i 2006, tre år før beslutningen om at indstille skibsbygning på Lindø Værftet blev truffet.

Han påpeger, at det ikke var nogen let beslutning at lukke ned for værftet i Munkebo på Nordfyn.

- Beslutningen [blev] taget efter store anstrengelser for at forbedre værftets konkurrenceevne, siger han.

Lars-Erik Brenøe understreger, at A.P. Møller-Mærsk har investeret i den ny industripark på Lindø for at forsøge at genskabe arbejdspladser i området.

Der bliver fortsat købt skibe i stor stil i Sydkorea. Indenfor de seneste måneder har A.P. Møller-Mærsk annonceret, at koncernen har bestilt skibe for samlet 19 mia. kroner på værfter i Sydkorea.