Gå til hovedindhold

Chauffører tjekker udenlandske lastbiler i tusindtal. Indrapportering af nummerplader via mobiltelefon skal kortlægge piratkørsel. Svenske forskere står bag projektet. Det breder til Danmark, og 3F bakker op.

Svensk projekt kortlægger udenlandske lastbiler i både Sverige og Danmark. Alle kan være med, og det starter for alvor i maj. Billedet her er fra Bededag og viser de lastbiler, der pt. er registreret i Danmark.

Hjælp os. Hjælp dig selv. Tjek snyd. Tast nummerplader på østbiler ind på din telefon.

Sådan lyder opfordringerne, når det gælder nyt projekt, der skal kortlægge både piratkørsel og lovlig transport. Svenske forskere står bag. Men danske chauffører, vognmænd og andre interesserede må meget gerne være med.

Dermed kan maj måned give et stort, grundigt og hurtigt indblik i, hvor meget fusk og piratkørsel, der foregår på svenske og danske veje.

Nemt at være med

Det kræver en smartphone, lyst og øjne, der holder øje med lastbiler, der har nummerplader fra Rumænien, Bulgarien eller andre lande.

Projektet går for alvor i gang i maj, men der er allerede blevet tagget lastbiler op mod 20.000 gange. Tallet vokser hver dag. Og de svenske forskere ønsker, at projektet breder sig til flere lande. Det kan give vigtig dokumentation.

- Hvis danske chauffører gør som de svenske, og de tagger alle udenlandske biler, så kan jeg vise trafikken, der kører over Øresundsbroen. Mange chauffører og vognmænd fortæller, at mange udenlandske lastbiler aldrig forlader Skandinavien. Cabotagestudiet vil give fakta, om det stemmer eller ej, oplyser Henrik Sternberg, der er forsker ved Lunds Tekniske Universitet.

3F: Til tasterne i Danmark

Projektet vækker jubel i 3F's Transportgruppe og i NTF, Nordiske Transportarbejder Forbund.

- EU's statistikker om transport er mangelfulde. Men der kører flere og flere udenlandske lastbiler i Danmark. Og piratkørsel er et kæmpe problem, der koster chauffører job i tusindtal. Jeg kan kun opfordre til, at flest muligt går med i projektet, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe og NTF.

Han håber, det kan åbne øjne hos politikere. Og kortlægge et fælles dansk-svensk problem: Lastbiler, der fifler med reglerne, når de kører over Øresundbroen og vender om, fordi turen tæller som en tur i udlandet. Så kan de fortsætte kørsel i Sverige eller Danmark, selv om det reelt er fusk.

TEMAERSe alle