Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Køb af transport til lavpris via postkasseselskaber er endnu en trussel mod fair transport i Europa. Det skal stoppes via pres på ny EU-kommissær, siger dansk medlem af Europaparlamentet.

Makedonske Emsa Sped tilbyder billig transport i Europa, selvom Makedonien ikke er medlem af EU. Det sker med hjælp fra EU-landet Bulgarien.

Chauffører er billigt til salg, når det gælder transport i Europa. Og det bliver en varm sag, når der skal vælges en ny transportkommissær i EU i juni.

Før valget skal han eller hun svare på, hvordan man kan bremse billige chauffører fra Makedonien og Filippinerne. De hyres til godskørsel i Vesteuropa, selvom hverken Makedonien eller Filippinerne er medlem af EU.

Det er blandt andet medlem af EU-parlamentet Ole Christensen (S), der vil stille krav og spørgsmål. Han vil desuden vide, hvad en ny kommissær vil gøre ved de såkaldte postkasseselskaber, der bruges til at ansætte chauffører i EU-lande, hvor løn, vilkår og regler passer transportfirmaerne bedst.

Ræs mod bunden

I årevis har danske vognmænd oprettet selskaber i Tyskland, fordi det giver mulighed for at bruge billige chauffører. Nu sker den trafik også via Bulgarien og Rumænien.

Senest er transportfirmaer begyndt at købe transport hos makedonske selskaber, der har oprettet filialer i Bulgarien.

- Chauffører og redelige vognmænd presses, fordi europæisk transport har udviklet sig til et stort ræs mod bunden. Dels via misbrug af cabotagereglerne. Dels via postkasseselskaber og misbrug af arbejdskraft fra lande uden for EU. Den trafik skal vendes via skrappe, fælles regler. Første step er klare krav til den kommende kommissær for transport, siger Ole Christensen.

Forslag og krav

Før en ny transportkommissær kan vælges, skal vedkommende gennem en krydsild. Her kommer en ny plan fra Ole Christensen i spil. Den går blandt andet på øget kontrol. Og på at transportselskaber skal lave parkeringspladser til de lastbiler, de har registreret.

Piratkørsel og andre former for pres på chauffører har fyldt meget blandt partierne. Mandag meldte Dansk Folkepartis spidskandidat Morten Messerschmidt ud i TV2, at han ønsker finske regler mod piratkørsel.

I Finland må udenlandske lastbiler maksimalt køre 10 ture på tre måneder. Den regel indgår også i den plan, Ole Christensen har fremlagt.