Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hjulene kører i tysk økonomi og på tyske motorveje, hvor transport med lastbiler er øget med 5,2 procent på et år. Bulgarske og rumænske lastbiler kører med væksten. Danske, svenske og italienske lastbiler får stryg i statistikkerne og mister transport.

Lastbiler fra Balkan fylder mere og mere på tyske motorveje. Til gengæld bliver der færre og færre danske og svenske lastbiler. Samme tendens ses på danske motorveje.

Det kører for tyskerne. Både når det gælder økonomien, og når man tæller lastbiler, der kører på de tyske motorveje.

I maj 2013 kunne de tyske myndigheder tælle 23,46 millioner lastbiler på de tyske motorveje. I maj 2014 var antallet steget til 24,34 millioner. Men det er ikke danske chauffører, der har øget risiko for at sidde i kø på autobahn.

Trods vækst i transport er der blevet færre danske lastbiler, der kører gennem Tyskland. Det samme gælder svenske, belgiske og italienske lastbiler. Til gengæld stiger andelen af lastbiler fra Bulgarien, Rumænien og Kroatien massivt med tocifrede tal.

Balkan fører an

Landene på Balkan er ellers ikke kendt for voldsom vækst. Men når det gælder lastbiler, der kører på tyske motorveje, er væksten på henholdsvis 45,7, 37,5 og 32,8 procent på et år.

Kroatien fører, Rumænien er nummer to og Bulgarien nummer tre.

I maj 2014 kørte der over syv gange så mange rumænske og bulgarske lastbiler på tyske motorveje som danske og svenske. I 2013 var der blot fem gange så mange bulgarske og rumænske lastbiler som svenske og danske.

Kurs mod bunden

Udviklingen i Tyskland går igen i Danmark. Her er der østeuropæiske nummerplader på 30 procent af de lastbiler, der kører ind og ud af landet. Udviklingen rammer især tyske og danske chauffører - deres andel er i fald. Sammen med prisen på transport og lønniveauet for chauffører, der kører internationalt.

Der er blot danske nummerplader på 22 procent af de lastbiler, der krydser grænsen. Og hver gang der kører 100 østeuropæiske lastbiler over grænsen til Tyskland, er de 40 ejet af danske transportfirmaer. Det oplyser vognmandsorganisationen ITD, der tæller trafikken ved de danske grænser.

I Tyskland tæller myndighederne transporter med lastbil. Det skyldes, at tyskerne har en vejskat. Den såkaldte maut, der betales af alle lastbiler, der kører på tyske motorveje.