Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Ekspert kalder metroens arbejdsmiljø for svineri. Ledelsen på metroen erkender, at sikkerheden stadig er dårlig. Men det er jo ikke dame-te og blødt brød, siger underdirektør.

Gennem dette hul faldt en metroarbejder seks meter ned og ramte et betongulv i skakten på Sønder Boulevard sidste år. Nu står entreprenøren Copenhagen Metro Team til 80.000 kroner i bøde. Den portugisiske arbejder overlevede, men er svært medtaget.

I tre år har metro-toppen flere gange lovet bedre arbejdsmiljø for de tusinder af arbejdere på byggepladserne.

Alligevel sætter metroen nu ny rekord i bøder for livsfarlige arbejdsforhold. I år er der udstedt 33 bøder til entreprenører på metroen. Det er en stigning fra 21 bøder i 2014.

Det dokumenterer en opgørelse fra Arbejdstilsynet, som Fagbladet 3F og Politiken har fået aktindsigt i. Alene i år løber bøderne op i 1,6 millioner kroner.

Udviklingen chokerer Ole Gunni Busck, der er lektor ved Aalborg Universitet med speciale i arbejdsmiljø.

- Det regner jo med bøder, konstaterer Ole Gunni Busck.

Ekspert: "Svineri"

På metrobyggeriet er der sket godt 20 procent flere ulykker end hvad, der er normalt i byggebranchen.

Underdirektør i Metroselskabet Louise Høst erkender, at bøderne vidner om dårligt arbejdsmiljø.

- Det er ikke godt, som det er nu. Og det måtte vi konstatere i forsommeren. Efter at det i en periode gik bedre, er ulykkestallene steget. Så helt overordnet har vi en række udfordringer i øjeblikket, siger hun.

Det er tiende gang på tre år, at ledelsen hos den offentlige bygherre, Metroselskabet, lover mere sikkert arbejdsmiljø for metroens arbejdere.

Ekspert Ole Gunni Busck kalder det ”noget svineri”, at der fortsat er store problemer med sikkerheden, når Metroselskabets ledelse så ofte har forsikret, at de tager arbejdsmiljøet alvorligt.

- Det forekommer mig at være et helt grotesk billede af Metroselskabets forvaltning af dets overordnede ansvar for arbejdsmiljøet som bygherre, mener Ole Gunni Busck.

(Artiklen fortsætter under grafikken)


Metro-chef: Ikke dame-te med blødt brød

Underdirektør Louise Høst forklarer, at hun er glad for den ekstra kontrol fra Arbejdstilsynet. Det er med til at forbedre sikkerheden, som hun siger, ikke er god nok.

- Vi synes ikke, det er tilfredsstillende, for vi ville helst have et godt arbejdsmiljø, siger Louise Høst.

Nu er det tiende gang i løbet af de seneste to og et halvt år, at I siger, det er utilfredsstillende. Hvorfor skulle det blive anderledes nu?

- De byggepladser, vi har i dag, er nogle andre, end dem vi havde for to år siden. De udvikler sig. Så jeg vil håbe, at hvis du tæller op om to år, har vi sagt det 20 gange. Vi holder ikke op med at sige, at det skal blive bedre.

Hvorfor skal arbejderne på metroen tro, at det skal blive bedre nu?

- Din præmis er, at det er det samme arbejde over hele perioden. Og det er det ikke. Det er nye udfordringer, vi står overfor hver eneste dag. Og så må vi sige, at det er et smadder farligt projekt. Det her er ikke dame-te med blødt brød.

Synes du, at I og jeres entreprenører har gjort det godt nok?

- Nej, jeg kommer aldrig til at synes, at vi har gjort det godt nok. Det er jo helt grundlæggende, at vi altid kan gøre det bedre, forklarer Louise Høst.