Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Politiet er på overarbejde på metroen, hvor livsfarlige arbejdsforhold har udløst et enormt antal straffesager. Der er alvorlige problemer på metroen, lyder kritikken fra Arbejdstilsynet.

1,5 tons armeringsjern svinger hen over hovederne på metroarbejderne. På besøget på Otto Buses Vej i april stopper Arbejdstilsynet arbejdet med det samme og har nu startet en straffesag mod den italienske hovedentreprenør.

En brandulykke, der nær havde kostet to polske metroarbejdere livet, har tidligere udløst en politisag fra Arbejdstilsynet mod metrofirmaet Seli.

Men det er langt fra den eneste gang, der er oprettet en straffesag mod et metrofirma for at have et farligt arbejdsmiljø. 38 gange har Arbejdstilsynet sendt forskellige sager til politiets anklagemyndighed. I hver sag beder tilsynet politiet rejse tiltale for alvorlig overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Det afslører en opgørelse, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Normalt på et byggeri af metroens størrelse ville der være en håndfuld politisager. Men med 38 politisager på det offentlige megaprojekt, er der fire gange så mange sager hos politiet, som man kunne forvente.

Hos Arbejdstilsynet forklarer tilsynschef Jens Rise Rasmussen, at tilsynet kun opretter straffesager, når det er grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

- Det er et udtryk for, at vi har konstateret en lang række alvorlige arbejdsmiljøproblemer på metrobyggeriets byggepladser, siger Jens Rise Rasmussen.

Svejser uden masker

Det er den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team, der har flest politisager mod sig af alle på metroen. 11 gange har Arbejdstilsynet sendt en tiltaleindstilling til politiets anklagemyndighed for at få entreprenøren idømt straf.

Et gennemgående problem er, at de ansatte bliver sat til at svejse uden masker på. Svejserøgen kan være kræftfremkaldende, og derfor skal ansatte have et værn på ifølge loven.

Ekspert i byggeprocesser Kirsten Jørgensen fra Danmarks Tekniske Universitet er rystet over de mange straffesager på metroen.

- Det virker ikke, som om de har styr på sikkerheden på metroen. Det kan blandt andet skyldes, at de har hentet mange udenlandske entreprenører, der ikke prioriterer sikkerheden, forklarer hun.

Tavse chefer

Metrofirmaerne Seli, Trevi og den italienske hovedentreprenør CMT ønsker ikke at svare på kritikken i et interview. I en mail til Fagbladet 3F skriver CMT, at metroen er et stort og indviklet projekt, og at CMT tager sikkerheden meget seriøst.

- For hvert påbud, vi får, undersøger vi, hvordan det skete og laver en grundig undersøgelse. Og det er vores ledelse involveret i, meddeler CMT's pressemedarbejder Elisabetta Mindopi.

Fire gange har Arbejdstilsynet startet en straffesag mod den offentlige bygherre Metroselskabet. De har heller ikke ønsket at lave interview. I en mail forklarer HR-chef Peder Mandrup Knudsen, at der stadig er udfordringer med arbejdsmiljøet på metrobyggeriet. Han påpeger, at der er iværksat en ny plan for bedre sikkerhed.

- Vi kan se, at vores indsats virker, da ulykkesstatistikken i 2014 er bedre end landsgennemsnittet, skriver HR-chefen.

HR-chefen erkender, at der stadig er for mange sager om dårligt arbejdsmiljø.

- Der er dog fortsat for mange påbud på byggepladserne, og derfor arbejder Metroselskabet hver dag målrettet på at forbedre forholdene på byggepladserne i samarbejde med vores entreprenør, skriver Peder Mandrup Knudsen.