Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Italienske betonarbejdere på metroen er blevet underbetalt, mener 3F, der kræver millioner i bod.

Italienske Trevi arbejder med at grave stationsskakte ud og støbe betonvæggene. Men det sker til discountløn, mener 3F.

Man skulle efterhånden tro, at det københavnske metrobyggeri samler på skandaler.

3F hiver nu den italienske entreprenør Trevi i retten for lønsnyd for millioner. Det sker, efter 3F før sommeren afslørede, at Trevi betalte deres ansatte helt ned til 74 kroner i timen.

Ifølge faglig sekretær i 3F, Michael De Geir, har Trevi underbetalt flere end 50 ansatte på deres byggepladser i København. Ligesom de hverken har betalt feriepenge eller pension.

- Det er mangel på respekt for den danske model. Det hænger ikke sammen, at de ikke tager de danske overenskomster alvorligt, når de arbejder på så stort projekt i Danmark, mener Michael De Geir fra 3F Bygge, Jord og Miljø i København.

Flere sager

3F har nu indkaldt til et hastemøde, en faglig voldgift, som skal afgøre, om de italienske betonarbejdere er blevet underbetalt. Det afgøres inden for den næste måned.

I det hele taget er få ting gået efter bogen i det første år af metrobyggeriet. Italienske Trevi har suveræn Danmarksrekord i påbud fra Arbejdstilsynet. Armeringsjernet er indtil i sidste uge blevet leveret af underbetalte spaniere. Og der er fortsat ingen lærlinge hos de udenlandske byggefirmaer, selvom Metroselskabet har sagt, at det skal der være.

Michael De Geir mener, det offentlige Metroselskab skal træde i karakter.

- Der er brug for, at Metroselskabet indskærper overfor deres entreprenører, at de er nødt til at overholde dansk overenskomst, mener han.

Ingen kommentar fra Trevi

Kommunikationschef hos Trevi, Gitte Barfoed, vil ikke svare på, hvordan firmaet forholder sig til millionkravet fra 3F. 

- Det er en del af vores kontrakt med CMT (Copenhagen Metro Team, red.), at vi ikke må udtale os til pressen, oplyser Gitte Barfoed.

CMT henviser til bygherren, Metroselskabet. Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra Trevi gennem Metroselskabet.