Gå til hovedindhold
TEMA
Metro

Århus Letbane og Metroselskabets byggepladser har ifølge oplysninger til 3F været hjemsted for organiseret narkokriminalitet. Derfor har 3F's byggegruppe meldt de pågældende forhold til politiet, skriver Weekendavisen.

De københavnske metrobyggepladser er i følge 3F hjemsted for mafia-relateret narkosmugling.

Mistanke om smugling af kokain i lastbiler og kasser med reservedele. Oplysninger til 3F's byggegruppe om den slags forhold på byggepladser ved Københavns Metro og Aarhus Letbane har nu ført til, at byggegruppen har anmeldt de pågældende forhold til politiet. Det skriver Weekendavisen.

Narkosmuglingens formodede bagmænd er to underentreprenører til det selskab, som står for skinnebyggeriet. Derfor er forholdene nu blevet meldt til politiet, oplyser Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F's Byggegruppe.

- Vi har igennem længere tid fået oplysninger om, at der foregik alvorlige kriminelle aktiviteter på flere af byggepladserne, og derfor har vi nu valgt at gå til politiet, siger Palle Bisgaard.
 

Mafiaen står bag

De italienske entreprenører, der angiveligt er involveret i narkosmugling, skal være styret af en af de største italienske mafiaorganisationer, kaldet Ndranghetaen. Mange af underentreprenørerne på metrobyggerierne er italienske firmaer, og det er flere af dem - særligt virksomhederne Nicofer og New World Construction - der er i politiets søgelys.  

Det skriver Weekendavisen fredag.

I 3F's anmeldelse til Københavns Politi står der, at ”flere virksomheder på metrobyggeriet i København er en central del af en større international narkoring - styret fra Calabrien i Syditalien”.

Ifølge 3F's kilder er der blevet kørt lastbiler med kokain ind på byggepladserne. Narkoen er derefter blevet leveret til flere københavnske pizzarier, hvor kunderne kan købe kokainen.
 

Mafiafirmaer lukker munden på metroarbejdere

Ifølge Palle Bisgaard har de italienske firmaers mafia-relationer også konsekvenser for det faglige arbejde på byggepladserne.

- Vi går hver dag på pladserne og arbejder på at få et tillidsforhold til arbejderne på de danske metrobyggerier for at sikre, at der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår på pladserne. Og den kamp bliver ikke nemmere, hvis flere af firmaerne er styret af en dybt kriminel organisation. Det sætter jo en helt klar stopper for, hvad den enkelte medarbejder tør sige til os, siger Palle Bisgaard.

Copenhagen Metro Team og Aarhus Letbane oplyser til Weekendavisen, at de kender til anmeldelsen af sagen, men at man ikke har kendskab til ulovligheder på byggepladserne.

Artiklen er ændret 30.09. 2016 kl. 15.45