Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

A. P. Møller-Mærsk har stået bag omstridte løgnedetektor-test i flere år i Mellemamerika. Nu skal det være slut, siger koncernen.

Maersk Line er ansvarlig for, at selskabets chauffører i Mellemamerika er blevet udsat for løgnedetektorer i en årrække. Det erkender Maersk Lines chef for socialt ansvar, Helene Regnell.

Mærsk har i en årrække brugt et sikkerhedsfirma til at efterforske røverier. Årsagen er, at politiet ofte ikke har resurser til at efterforske forbrydelser til bunds i regionen og Mærsk har derfor betalt for, at der blandt andet blev foretaget løgnedetektor-test af chauffører.

- Det er helt almindelig praksis for sikkerhedsfirmaer i Mellemamerika at bruge løgnedetektor-test, uddyber Helene Regnell.

A.P. Møller-Mærsk er i øjeblikket ved at undersøge, om der også er blevet brugt løgnedetektorer i forbindelse med ansættelse af chauffører, hvilket arbejderne selv oplyser.

- Vi er foreløbig nået frem til, at transportselskabet B.I.T. senest holdt op med at bruge løgnedetektor-test i forbindelse med ansættelser i juli 2004, siger Helene Regnell.

Maersk Line-chef: Det er nyt for mig

Der er ikke første gang, der er debat om A.P. Møller-Mærsks brug af løgnedetektorer i Mellemamerika. I 2005 udsendte det internationale transportarbejderforbund, ITF, en rapport, hvori Mærsk blev kritiseret for netop denne praksis.

- Det er nyt for mig. Den første gang vi hører om det, er i starten af marts (i år, red.), svarer Helene Regnell.

Hun forklarer, at Maersk Lines ledelse i København på det tidspunkt bliver orienteret om brugen løgnedetektor i Mellemamerika af selskabets regionale ledelse.

- Vi bliver enige om, at det er vi nødt til at kigge nærmere på, for vi synes ikke det er acceptabelt overhovedet, og tager derfor kontakt til Maersk Line i El Salvador, siger Helene Regnell.

Maersk Line oplyser, at selskabet den 22. marts i år udsender et brev til B.I.T, og til rederiets samarbejdspartnere om at løgnedetektor-test ikke længere skal benyttes.

- Jeg synes egentlig, det er et godt eksempel på, hvordan det fungerer i en multinational virksomhed, når man bliver opmærksom på et problem, siger Helene Regnell.

Mærsk afviser tvang

Lastbilchauffører og fagforening forklarer over for Fagbladet 3F, at de er blevet stillet krænkende spørgsmål om seksuel orientering og medlemskab af fagforeninger, når de skulle tage løgnedetektor-testen. Men ifølge chef for socialt ansvar Helene Regnell kender Mærsk ikke til, at denne type spørgsmål er blevet stillet.

- Vi har bedt om at få de skemaer, der har været anvendt, og her optræder der ikke spørgsmål om seksuel observans eller medlemskab af fagforening. Hvis der er stillet sådanne spørgsmål, vil det være totalt uacceptabelt, siger Regnell.

Mærsk fortæller, at selskabets løgnedetektor-test har været frivillige og derfor lovlige. Men ifølge chaufførerne, har de ikke haft noget valg, når de skulle tage testen.

- Det har vi ingen indikationer af på nuværende tidspunkt, men vi har sat en undersøgelse i gang. Det er helt uacceptabelt at tvinge nogen til polygraphs (løgnedetektor-test, red.). Hvis det er sket, så er det fuldstændigt uacceptabelt. Jeg tror simpelthen ikke på det, siger Helene Regnell

Var jeres medarbejdere til stede ved testen?

- Vi er ved at undersøge sagen, men er hidtil ikke stødt på tilfælde, hvor Mærsk-ansatte har været med til at udføre testene på andre Mærsk-ansatte. Men loven er sådan, at de skal stilles over for et valg. Det har mine kilder fortalt mig, at det har vi naturligvis gjort. Men fremover vil vi ikke foretage polygraphs, siger Helene Regnell.

Ifølge Mærsk har selskabet ikke stået bag en løgnedetektor-test siden juni 2009. Selskabet oplyser, at de ansattes ret til at organisere sig i fagforeninger og forhandle overenskomster ikke er blevet krænket.

Mærsk er ved at undersøge i hvilket omfang, datterselskabet B.I.T. har brugt løgnedetektor-test, når chauffører blev ansat. Ifølge A.P. Møller-Mærsk blev der foretaget 6 løgnedetektortest i 2009 i El Salvador, Guatemala og Mexico.