Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De sidste 25 år vilde it-udvikling har betydet en masse godt for kulturen.

Nutidens spil er smukke, spændende, byder på god musik og interessante udfordringer. Alt er blevet bedre på en generation. "De gode gamle dage" var på dette felt ikke særlig gode, nøgternt set.

For 25 år siden var jeg en hjemmeboende teenager, der sad og spillede Deflektor på min Amiga 500. Det var ganske fornøjeligt set med datidens øjne. Men med nutidens øjne var min teenagetid en grum fattigdomsperiode kulturelt og teknisk set.

Spil

Hvis man i dag vil sidde og spille et puslespil, hvor man sidder og vender spejle så laserstrålen kan komme til målet, griber man sin tablet/mobil og God of Light.

Der er

  • hundredevis af baner med uendeligt liv
  • masser af spændende mekanikker at mestre
  • prægtig musik fra Unkle som underlægning.
  • Apparatet man spiller på er tyndt som et knækbrød, vejer 2-300 gram og har en fantastisk opløsning.
  • Og så er spillet gratis

Deflektor skulle spilles på

  • en maskine på størrelse med en fladbanket brødkasse
  • sat til et gigantisk, flimrende og hylende billedrørs.tv med - i mit tilfælde - en elendig monohøjttaler.
  • Selve spillet have så få baner, hurtig død og enerverende musik
  • Spillet kostede 200 kroner i dagens mønt.

Folk med tid kan sammenligne de to spiloplevelser:



De originale spil fra dengang er virkelig ikke værd at spille i dag hvor spillene er blevet så meget bedre.

Uanset hvor rosenrødt man tænker om dem, er Pacman, Jet Set Willy, Wolfenstein 3DDeflektor og de andre spil fra forrige årtusinde, som hovedregel ikke lige så sjove at spille som moderne spil.

Jeg har varme følelser for mange af min barndoms spil. Men hver gang jeg i praksis bruger et af nettets utallige muligheder for at spille et gammelt spil (2.400 gamle MS-DOS-spil kan fx. nu spilles i browseren) opdager jeg at barndommens spil måske nok kunne have charme. Men de er meget sjældent værd at spille i flere minutter ad gangen.

De nye spil byder på så meget mere at opdage, more sig over og træne sig med. Frozen Free Fall er bare mere spændende end Pac-Man.

Endelig er der også muligheden for at alle i hele verden kan gøre spil bedre. Der findes utallige baner og udvidelser til spil sm Minecraft, Skyrim , Portal og hvad de ellers hedder.

Film

Ældre mennesker kan fortælle om Hollywoods guldalder hvor der var rigtige stjerner og rigtige instruktører. Dengang Arsenik og gamle kniplinger og Menneskejagt var nye film.

Jeg kan istemme koret og med knirkende gammelmandsrøst og sandheden på min side fortælle mine børn, at jeg fik bedre Robocop og Total Recall end dem.

Men mine børn kan med lige så god ret sige mig midt imod og fortælle at de fik en meget bedre Dredd end jeg.

Og ikke bare fik de en bedre Dredd.

De fik også den gode Robocop, den gode Total Recall, den gode Menneskejagt og den gode Arsenik og gamle kniplinger.

Og i modsætning til mig fik de adgang til det gamle guld.

Jeg fik kun set Menneskejagt fordi jeg fulgte med i avisens tv-program, holdt mig vågen til langt ud på natten og droppede lektier.

Mine børn kan se Menneskejagt og utallige andre filmklassikere lige når de vil.

I bedre kvalitet på bedre udstyr.

Meget, meget billigere.

Alt er blevet bedre.

Musik, radio og tv

Ja ja. Gamle, sure mænd kan let blive enige. "Moderne musik er noget formularsnask, der sprøjtes ud af musikfabrikkerne og labbes ukritisk op af et #¤%#¤% publikum.

Men, som med film, bliver den samlede mængde musik altså bare bedre og mere interessant for hvert år. Ikke med kæmpeskridt, men stille og roligt.

Da jeg var ung, var der ikke mange radioprogrammer med min yndlingsmusik og hvert et album skulle købes til en uhyrlig pris (af grundløst ubehøvlede ekspedienter) i en eller to plade/cd-forretninger i København.

I dag er der tonsvis af radio- og tv-stationer.

Men, meget vigtigere, er der musiktjenester og tv/film-tjenester, med fænomenale ting på lager. Og der er adgang til det hele, når man vil. Uanset om man bor i Skørping, København eller London.

Selv tv-serierne er blevet bedre. Serier som Breaking Bad og True Detective holder - i det gennemsnitlige og korrekt seende øje - højere standarder end forntidens maratonserier som fx.  Flygtningen og Twin Peaks.

Billede

I mine teenage-år så jeg film på et 22" 4:3-billedrørsfjernsyn. Det var

Det kostede mine forældre en månedsløn.

Kom tv-signalet fra en VHS-video, var kvaliteten om muligt endnu ringere.

Mine børn ser film og tv på noget væsentligt bedre udstyr.

Billedet er stort, skarpt, roligt og - i tilfældet 48" tv-skærm - lydløst. Udstyret har ikke engang kostet en månedsløn - som vi så det i Bedste, billigste tv-stue.

Kameraerne er også blevet revolutionerende meget bedre siden mine teenageår, hvor hvert billede kostede 2 kroner. Udviklingen på kamera-fronten er begyndt at gå lidt langsommere, men den digitale revolution har stadig givet milliarder af mennesker nye, spændende muligheder.

Lyd

Kassettebånd lød skidt. Uldent, med sus og ustabil hastighed.

FM-radio lød skidt. Indelukket og med lejlighedsvis knas.

Vinyl-plader lød nogenlunde. Men de kostede en formue og musikken fik altid følgeskab af lyd-artefakter: støv, ridser og - i værste tilfælde - rummel.

Nutidens lavkvalitet-mp3-filer har også ulækre lyd-artefakter. Der er sjask i hihatten, musikken lyder lidt som om den bliver spillet under vandet. Anslag er ikke så skarpe, der mangler bas i ny og næ.

Men har man ført sin musik fra cd til Flac eller højkvalitets mp3 eller abonnerer man på en hifi-tjeneste, får man sandsynligvis meget bedre lyd end jeg gjorde, da jeg var teenager.

I dag er de billige forstærkere historisk gode og gode højtalere eller hovedtelefoner koster ikke engang det halve af hvad de gjorde for 25 år siden. De musikinteresserede har klart bedre muligheder i dag end for 25 år siden.

Processorkraft

Min første hjemmecomputer havde lige kræfter til at styre Pac-Man rundt i labyrinten.

Min nuværende mobil og stationære computer kan spille de vildeste 3D-spil i en meget højere opløsning end det gamle udstyr.

Jeg kan nu redigere video uden at købe udstyr for 30.000 kroner. Det hele kan klares på en billig pc eller bærbar.

Simpel konklusion

IT-udviklingen har givet os nogle fantastiske værktøjer og underholdningsmuligheder i løbet af den sidste generation.

Den har næsten kun bragt godt med sig.

Men om lidt ser vi på industridød, butiksdød og foreningsdød.