Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Brug, uden skånsel, de tre våben - dækningskort, OpenSignal og abonnementskift.

Det danske land er oversået med mobilmaster. De orange stjerner angiver de kommende. Alligevel kan det godt gå galt.

Jeg har haft mobiltelefon i over 15 år og 3G i omkring fem år.

I den tid har jeg haft udmærket dækning de fleste steder i Danmark og rimelige datahastigheder.

På alle mine skiftende mobiler.

Så skiftede jeg til Oister.

Pludselig var der ikke evig dækning hjemme.

Jeg mistede flere og flere opkald og det var ikke altid, jeg kunne ringe op på mobilen, når jeg fik lyst.

Forarbejde

Jeg havde ellers gjort et rimeligt forarbejde.

Jeg havde på Oisters dækningskort tjekket at jeg helt sikkert havde så god forbindelse at data kunne suse ned på mobilen med mindst 2 Mbit/s og op med 1 Mbit/s. Rigeligt til snak og simpel tjek af mail.

Jeg følte mig i særligt gode hænder hos Oister.

For ikke bare kørte de på 3s Netværk, de skiftede til TDCs netværk, hvis man var i et område hvor 3 ikke dækkede. Den slags hedder redundans på netværkssprog og er noget man meget gerne vil have - især gratis.

Er det apparatet?

Men for første gang i 12 år begyndte jeg at have besvær med mobiltelefoni derhjemme.

Jeg tjekkede selvfølgelig husets mure: nej, jeg var ikke kommet til at pakke dem ind i alufolie.

Jeg tjekkede også om det var en apparatfejl, ved at skifte SIM-kortet over i en anden mobil.

Det var heller ikke her, problemet lå.

Det var mobilselskabet, opsætningen eller dækningen, den var gal med.

Hvor galt er galt?

Som rigtig mand havde jeg selvfølgelig bare lyst til at ringe op til Oister og sige "Det virker ikke en skid. Hvad vil I skidesprællere gøre ved det?".

Som rigtig, løsningsorienteret, konstruktiv mand, der selv løser komplicerede tekniske problemer til hverdag, ville jeg dog gerne komme med brugbare målinger i stedet for blot en bunke krænkede følelser og irritation.

Så jeg installerede OpenSignal på mobilen.

OpenSignal

OpenSignal er en app, der

  • Holder øje med hvor meget af tiden, man er inden for dækning
  • Tjekker datahastigheder
  • Samler statistik fra millioner af brugere om udbydernes dækning og hastigheder og laver fine kort

Målingerne var chokerende. Mange dage var jeg udenfor rækkevidde 1/3 af tiden.

Årsagen findes

Det var ikke fordi

  • huset i ubevogtede øjeblikke bevægede sig væk fra masten,
  • masten bevægede sig væk fra huset eller
  • fordi murene skiftede tykkelse fra minut til minut.

Det var ikke engang fordi mobilen blev flyttet eller vejret skiftede.

Dækningen var simpelthen afhængig af hvor mange andre, der havde lyst til at snakke eller udveksle data via "min" mast.

Var der få om biddet, fik jeg dækning. Var der mange, fik jeg intet. Som en andenrangskunde.

Helvede kender ingen vrede som en forsmået mobilkundes.

Jeg forelagde Oisters kundeservice problemerne.

Den lette løsning

På en Android-mobil som min, kan man inde under Indstillinger - Forbindelse - Flere netværk - Mobile netværk - Netværksoperatører fortælle telefonen hvilket netværk man synes, at mobilen skal køre på.

Her er de fleste mobiler sat til Vælg automatisk - mobilen vælger det bedste alt efter hvor man er. Den klart fornuftigste indstilling.

Men valgte jeg ved håndkraft TDC, skiftede dækningstiden fra ca. 66% til 100%. En klar forbedring!

- Ikke overraskende i og med at jeg fra en af mine altaner kan se direkte over på TDCs mast 500 meter væk.

"Din 3-dækning er altså elendig" sagde de i supporten. Vistnok med nogle lidt andre ord, som ledelsen bedre kunne anerkende. "Der kommer nogle nye 3-master. Men vi kan ikke sige hvornår."

De stakkels support-medarbejdere kunne heller ikke købe mere kapacitet på 3-masten, så der også blev plads til en betalende kunde som mig 100% af tiden.

Bivirkningerne

Ved at skifte til TDC, forsvandt 3G og blev erstattet af 2G. For Oisters TDC-dækning er nemlig kun 2G  - selvom det i bedste fald kun står meget udtydeligt deres side om dækning.

Det betyder, at jeg skulle vælge TDC manuelt, når jeg var hjemme og 3, når jeg var ude i verden og ville have hurtigere data på mobilen.

Tid til at skifte mobilselskab.

Sådan finder du dem bedste udbyder

  1. Udbyderes dækningskort (3, TDC, Telia) er måske nok misvisende. Men erkender de på kortene, at de ikke kan levere 3G eller 4G på en adresse, kan man være helt sikker på at de ikke kan. Mastedatabasen kan så vise hvor masterne står, hvem der ejer dem og hvad de kan udsende (UMTS2100 er 3G, LTE800 er 4G). Jeg kan fx. se at jeg kan få 4G hjemme, hvis jeg skifter til TDCs netværk. 3, Telia: glem det.
  2. OpenSignal har også et dækningskort. Det er ikke, som udbydernes kort, baseret på teoretiske udregninger (og lidt salgsglad ønsketænkning). Det er baseret på millioner af virkelige menneskers virkelige oplevelser. Hvor stabil har forbindelsen været og hvor meget hastighed var der? OpenSignal virker dog bedst i de store byer, hvor der er mange flere mennesker, der deler deres målinger. openSignals app kan, som vist ovenfor, så tjekke om man egentlig får det, man betaler for.
  3. Telemarkedet har en god Find den bedste udbyder til mig-tjeneste. Man fortæller den om sin typiske måned: hvor mange minutter man vil tale, hvor mange GB vil man downloade, hvor mange SMS'er vil man sende. Den giver en en liste over udbydere. Telemarkedet har også en nyttig liste over hvilke udbydere, der bruger hvilke net.

Hvad kan man få til 100 kroner?

Lige for tiden kan man få ret mange fine 4G-forbindelser for ca. 100 kroner pr. måned.

Kig godt på maste- og dækningskort og vælg:

  • Bibob. 5 timers tale, 10 Gb data, fri SMS og MMS i DK, fri Bibob til Bibob, 4G på Telenor. 99 kroner
  • Callme. 8 timers tale, 8 Gb data, fri SMS og MMS i DK, fri Call me til Call me, 4G på Telia. 109 kroner.
  • Oister. 7 timers tale, 10 Gb data, fri SMS og MMS i DK, fri Oister til Oister, 4G på 3. 109 kroner.
  • Fullrate. 12 timers tale, 5 Gb data, fri SMS og MMS i DK, 4G på TDC. 119 kroner.

Alle udbyderne bruger så i varierende grad taskenspillertricks som "regningsadministration pr. måned", oprettelsesgebyrer, bindingsperioder og smågebyrer for at høvle lidt ekstra kroner ud af dig.

Af ovenstående skema kan jeg se, at jeg skal springe på Fullrate hvis jeg vil have 100% oppetid på tale og 4G i nærmiljøet.

Men Kunne jeg ikke bare skippe mellemmanden og gå direkte på TDC?

Uh nej.

  • TDC. 8 timers tale, 2 Gb data, fri SMS og MMS i DK, 3G (IKKE 4G) på TDC. 149 kroner.

TDC, Telenor, Telia/Telenor (de er egentlig ét selskab)  og 3 er alle dyrere end de fire ovennævnte udbydere af mobiltelefoni.

Konklusion

"Er din adresse ved et grønt/lysegrønt [eller orange, kan jeg tilføje] område, kan vi ikke garantere dækning og anbefaler derfor ikke OiSTER. Vil du alligevel gerne forsøge dig med OiSTER, men oplever at dækningen ikke er tilfredsstillende, har du altid mulighed for at gøre brug af din fortrydelsesret inden for 14 dage." siger de på Oisters dækningsside.

Det har de ret i.

Man kan gøre nok det fineste forarbejde med at kigge på dæknings- og mastekort.

Men måske er der ikke kapacitet nok på masten, når alt kommer til alt.

Så bliver man bare nødt til at fortryde og komme videre til en bedre egnet udbyder.

Links

Udbyderes dækningskort (3, TDC, Telia). Man kan i hvert fald stole på at de dårligt dækkede områder virkelig er dårligt dækkede.

Mastedatabasen. Hvor står masterne og hvilke udbydere har hvilket udstyr i dem?

OpenSignals dækningskort og app. Folks reelle oplevelser. Baseret på millioner af målinger.

Hvilke udbydere, bruger hvilke net?. Sortér de svage fra.

Find den bedste udbyder til mig-tjenesten. Man fortæller den om sin typiske måned: hvor mange minutter man vil tale, hvor mange GB vil man downloade, hvor mange SMS'er vil man sende. Den giver en en liste over gode udbydere. Moderselskaberne er altid dyrest.