Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hver gang du kigger på en side, er der ti sider der kigger på dig.

Her ser jeg på vejrudsigten fra DMI. Og 8 annoncenetværker sporer mig og mine interesser og præsenterer reklamer.

Jeg ved godt, hvorfor jeg fik reklamerne fra Fullrate og Hootsuite, da jeg så vejrudsigten her til morgen.

Internetudbyder-reklamer har fulgt mig, lige siden jeg lavede research til artiklerne om web-tv eller flow-tv. Jeg besøgte en masse hjemmesider for Internet-udbydere for at se deres tilbud.

Hootsuite har fulgt mig siden et projekt, hvor jeg skulle skaffe software til styring af indlæg på Facebook.

Alt det ved Danmark Meteorologiske Institut ikke rigtigt noget om. Men det gør de mange reklamenetværk, der også er med til at opbygge DMIs sider.

Hvem kigger på dig, mens du læser vejrudsigten?

Behjertede og intelligente mennesker har lavet udvidelsen Lightbeam til browseren Firefox.

Den kan hurtigt give et overblik over, hvem der overvåger mit besøg på dmi.dk hver morgen:

8 annoncenetværk

  • nuggad.net
  • doubleclick.net
  • gemius.pl
  • adform.net
  • adnxs.com
  • googlesyndication.com
  • googletagservices.com
  • googleadservices.com
  • gmads.net

 

og et par stedfæstelses- og deletjenester

 

Man kan selv installere Firefox (gør det, den er meget bedre end Internet Explorer og kan for eksempel optage fra DR) og Lightbeam.

Så kan man ved et tryk på ALT og en tur i Funktioner - Switch to Lightbeam Tab se de hundredevis af firmaer, der ser med på alle de sider, man ser på, mens de langsomt og sikkert stykker en profil og historik sammen. Bedre og meget billigere end gamle Stasi.

Nye Statsi meget større og smartere end gamle Stasi

På en eller anden måde synes jeg ikke, det ville være rimeligt, hvis der nede på biblioteket stod fem skumle mænd i trenchcoats og noterede hvilke bøger, blade og aviser jeg lånte:

  • en fra staten
  • en fra en fremmed stat
  • mindst tre fra de lokale reklameomdelingsfirmaer.

Det ville også være urimeligt hvis biblioteket annoncerede, hvad jeg læste på en stor lystavle til inspiration for alverden.

Jeg synes heller ikke, at det ville være helt rimeligt, hvis posthuset satte en person til at sprætte alle mine breve op, læse dem igennem og proppe reklamer ned i kuverten alt efter, hvad der så ud til at give mest gevinst.

Men det er sådan, verden er, når man

  • surfer på nettet med Google/Facebook/Annonce-mændene i baggrunden,
  • læser sin post og sine beskeder på gmail.com og Facebook og
  • er aktiv på de sociale medier ("I hans cirkler", "Følger", "Venner").

Verden er blevet redesignet.

Men man kan godt tilkæmpe sig en lille smule privatliv.

Privatliv

Inde i Firefox, kan man under Indstillinger - Privatliv sætte hak i Fortæl websteder, at jeg ikke vil spores.

Det er en god begyndelse, men ikke alle overvågere holder op af den grund.

Man kan så give den en tand mere ved at trykke CTRL+SHIFT+P (Firefox og IE, Chrome bruger CTRL+SHIFT+N).

Så får man privat browsing. Folk udefra bliver dårligere til at spore en. Men man mister også sin browserhistorik (listen over steder man har været), og man kommer til at taste meget information ind igen og igen.

Ghostery

Skal man gøre noget seriøst ved det, skal man installere en browser-udvidelse som Ghostery.

Her kan man slide sig fri af næsten al overvågning og endda sende reklamer durk i skraldespanden, usete.

Ghostery ser på al kommunikation fra ens browser og smider så det uønskede i skraldespanden. Oppe i øverste højre hjørne kan man se, hvor mange netværker den har blokeret, og gå ind og slå dem til og fra efter behag.

Brug kunstnernavn!

Jeg har en kollega, der hedder Pernille.

Hvis hun gerne vil diskutere noget jobrelateret og få nye kunder, hedder hun Pernille.

Hvis hun sidder og diskuterer mere privat på Facebook, hedder hun Petra (eller noget i den retning).

Pernille til business.

Petra til privat.

Det er et rimeligt godt trick.

Ansætterne kan se Pernille og hendes gode arbejde. Men de finder nok ikke Pernilles privatliv, medmindre hun inviterer dem ind i det.

Hun kan nøjes med at blive bedømt på sit udseende og sin faglighed af fremmede.

Ligeledes kan hun læse alt det hun lyster, uden at fremmede kigger hende over skulderen. Petra kan abonnere på det mest outrerede, fascinerende og interessante uden at skulle frygte omverdenens langsomt dømmende blik i nakken hele tiden.

To identiteter, to browsere

Ligesom man har forskelligt arbejdstøj/offentligt tøj og fritidstøj, kan man også få sig en offentlig browser og en privat browser.

  • I den offentlige browser, er man logget ind på alle mulige tjenester under eget navn og laver nogenlunde offentligt relevante ting.
  • I den private, er man logget ind under fritidsnavn og laver fritidsting.

 

Det lyder måske lidt svært.

Men i virkeligheden er det faktisk ikke så svært.

Links

Firefox med Ghostery. Beskytter dit privatliv. Lidt. Lightbeam viser fint hvor mange, der egentlig kigger på dig, bare du vil læse vejrudsigten.

Disconnect er et udmærket alternativ til Ghostery.

Ninite kan give dig både Firefox og Chrome. To rigtigt gode browsere. Alt du behøver for at have både en offentlig og en privat browser.

Alle de andre artikler i Fagbladet om digitalt selvforsvar. Hvis du ikke kæmper lidt for at eje dit privatliv, er der nok andre der melder sig.