Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdsgiverne vil gerne af skolepraktikordningerne, fordi de ikke giver job, men det er en myte.

Det er en myte, at unge i skolepraktik ikke får arbejde. Arkivfoto: Harry Nielsen

Arbejdsgiverne vil droppe skolepraktikken, men LO vil sikre de unge en uddannelsesgaranti og dermed forbedre skolepraktikken. Og det er en god idé for skolepraktik giver nemlig job.

- En af myterne omkring skolepraktik er, at de ikke giver job, siger Leif Bille, direktør for Teknisk Erhvervs Center (TEC) Frederiksberg og fortsætter.

- Vi har igennem de seneste år uddannet 700 elektrikere her i hovedstaden gennem skolepraktikordningen. Alle er i arbejde. I øjeblikket er der ca. 50 arbejdsløse elektrikere i Hovedstaden, og det er ikke dem vi har uddannet. Hvis vi ikke havde haft skolepraktikordningen, så var alle de job formentlig gået til svenskere, siger Leif Bille.

Mangel på arbejdskraft giver ikke flere pladser

Der er flaskehalsproblemer på elektrikerområdet, der mangler elektrikere. Samtidig mangler der også lærlingepladser.

- Vi kan altså se, at der ikke er en sammenhæng mellem efterspørgsel og udbud, siger Harald Børsting.

Uddannelseschef på TEC Frederiksberg, Per Buron, der er landets største sted, med 800 elever i skolepraktik, supplerer.

- Vi kan se, at der ikke er forskel på om de unge er udlært gennem en skolepraktik eller gennem en ordinær lærlingeplads. De får lige så ofte job, siger Per Buron.

To markante fordele

Skolepraktik giver to markante fordele, nemlig større faglighed og bedre integration.

- De unges faglighed bedre, når de kommer ud i en restlære aftale, fordi de i skolepraktikken har lært nogle grundlæggende færdigheder, der har modnet de unge både menneskeligt og fagligt. En anden fordel er integrationen. Vi kan se, at unge med en anden etnisk baggrund kommer får restlære aftaler, undervejs i deres skolepraktik. Dermed er skolepraktikken adgangsbilletten til arbejdsmarkedet, forklarer Per Buron.

LO-rapport på vej

LO har sat den uvildige institution Danmark Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) til at undersøge en række virksomheders holdninger til skolepraktik.

Den fulde rapport kommer i slutningen af januar 2003, men allerede nu viser undersøgelsen, at virksomhederne vil oprette flere lærlingepladser, hvis de nye lærlinge er dygtigere og har bedre faglige forudsætninger. Det svarer halvdelen af de adspurgte virksomheder.

- En af de måder vi kan forbedre lærlingenes forudsætninger på, er ved at give dem en god begyndelse på et skolepraktikforløb inden de bliver ansat på en virksomhed, siger Harald Børsting, LO-sekretær.

En anden væsentlig forhindring for flere praktikpladser er en manglende fleksibilitet i kontrakterne. Mange, især små virksomheder, har svært ved at planlægge flere år frem i tiden på grund af konjunkturerne og en lærling ansættes for fire år.

- Vi må gøre aftalerne mere fleksible, det vil skabe flere praktikpladser, siger Harald Børsting, på baggrund af de første undersøgelser, og slår fast, at.

- Unge, der tager en erhvervsuddannelse, skal ligesom gymnasieelever og andre unge, have ret til at gøre deres uddannelse færdig. Derfor skal vi forbedre skolepraktikken - ikke afskaffe den, siger Harald Børsting..