Gå til hovedindhold

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) har fuld tillid til Arbejdstilsynets indsats, selv om to ud af tre arbejdsrelaterede dødsulykker henlægges uden retlig tiltale.

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) mener ikke, at man kan sætte tal på, hvor mange henlæggelser af dødsulykker, der er for mange.

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) måtte mandag på det tredje åbne samråd på blot 10 måneder forklare sig om arbejdsrelaterede dødsulykker, hvor Arbejdstilsynet igen stod for skud.

Denne gang skulle han blandt andet gøre rede for, hvorfor 135 sager i perioden 2004 til 2015, hvor folk er blevet dræbt i en arbejdsulykke, er blevet henlagt uden retlig tiltale.

- Jeg mener ikke, man kan sætte tal på, hvor mange henlæggelser, der er for mange. Beslutningen om at henlægge en dødsulykke hviler på en rent strafferetlig vurdering, som i sidste ende er op til politiet, sagde ministeren.

De to tidligere samråd omhandlede arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken og rutinemæssig henlæggelse af dødsulykker, hvis Arbejdstilsynet vurderede, at afdøde og arbejdsgiver havde en nær relation. Begge samråd resulterede i praksisændringer hos Arbejdstilsynet.
 

Voldsomt provokerende

Det var arbejdsmiljøordfører Christian Juhl, Enhedslisten, der havde kaldt ministeren i samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg efter Fagbladet 3F's kulegravning af 464 dødsulykker sket på jobbet i perioden 2004 til 2015.

Kulegravningen dokumenterer blandt andet, at 135 arbejdsulykker, der har medført døden, er blevet henlagt af Arbejdstilsynet og politiet.

- Det virker voldsomt provokerende på mig, at så mange får tiltalefrafald, og at der er så mange sager, som slet ikke bliver rejst. Min frygt er, at det er fordi, at man ikke grundigt nok laver analysearbejdet i ulykkessituationen, så der er et materiale, sagde Christian Juhl.

Ministeren blev bedt om at svare på, om han synes, at arbejdsulykker – ikke mindst dødsulykker og alvorlige ulykker – undersøges grundigt nok af Arbejdstilsyn og politi.

Ministeren påpegede, at Arbejdstilsynet undersøger dødsulykkerne ”grundigt”.
 

Fuld tillid til Arbejdstilsynet

Ministeren forklarede også, at en arbejdsgiver ikke kan straffes, alene fordi en medarbejder er død. Der skal være sket en overtrædelse af reglerne, som kan bevises.

- På grundlag af de oplysninger, jeg har fået fra Arbejdstilsynet, har jeg ikke grund til at betvivle, at Arbejdstilsynet foretager en relevant og konkret vurdering af, om sagerne skal indstilles til retslig tiltale, sagde han og oplyste, at Arbejdstilsynet har gennemgået alle sager om dødsulykker de seneste tre år.

- Den gennemgang bekræfter det overordnede billede i Fagbladet 3F's opgørelse om, at cirka to ud af tre arbejdsrelaterede dødsulykker ikke indstilles til retslig tiltale, sagde Jørn Neergaard Larsen.

Senest har Fagbladet 3F afsløret, at mindst 84 mennesker er døde under arbejde fra 2004-2015, uden at Arbejdstilsynet kan redegøre for sagerne.
 

Minister vil følge dødsulykker skarpt

Fagbladet 3F har bedt Arbejdstilsynet oplyse, hvor og hvornår dødsulykkerne skete, hvad der konkret skete, og hvilke sagsnumre ulykkerne har. Men Arbejdstilsynet har ikke kunnet levere oplysningerne. De 84 arbejdsrelaterede dødsulykker er sket i trafikken.

Efter samrådet spurgte Fagbladet 3F ministeren, om han mener, der er gået vigtig viden og erfaring tabt med 84 ubeskrevne dødsulykker, som også kan ramme den forebyggende indsats.

- Jeg har ikke grundlag for at kommentere sagen, da jeg ikke umiddelbart kender til den. Men der er ingen tvivl om, at vi skal følge dødsulykker skarpt og have klarhed over, hvor de sker, og hvad man kan gøre ved dem, siger Jørn Neergaard Larsen.
 

TEMAERSe alle