Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Afsløringer af grove lovbrud i TV2 og talrige eksempler på buschauffører, der arbejder i syv timer uden pause er ikke nok for justitsminister Lene Espersen. Hun afviser hvileregler i busserne.

Som ansvarlige politikere kan vi ikke blive ved med at se på, at busbranchen producerer førtidspensionister på samlebånd, fordi arbejdsmiljøet er elendigt, siger den radikale Elisabeth Geday.

Lastbilchauffører, der kører med grise eller træflis, skal følge loven om hviletid og holde pause efter senest 4,5 timers kørsel.

Reglerne, der skal sikre sikker trafik, gælder ikke for buschauffører. Selv om der er børn og andre passagerer i busserne, bliver chaufførerne rask væk pålagt at arbejde i mere end seks en halv time og op til over otte timer uden pause.

Og det bliver der ikke lavet om på ved lov, hvis det står til justitsminister Lene Espersen (K).

I et svar til det radikale medlem af Folketinget Elisabeth Geday afviser ministeren at lade buschauffører omfatte af samme hvile- og pauseregler som lastbilchauffører.

Justitsministeren henviser sammen med beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) til, at EU's regler for lastbilchauffører ikke gælder bus- og taxichauffører og "at reglerne vil være meget svære at arbejde med, hvis ikke den danske lovgivning følger de tilgrundliggende direktivers systematik".

Derudover mener ministrene at pauseregler for buschauffører er noget arbejdsgivere og fagforeninger må aftale regler for.

Flertal uden om regeringen

Det svar er Elisabeth Geday ikke tilfreds med. Og efter sommerferien vil hun tage sagen op over for regeringen:

- Der er intet til hinder for lovgivning. Ud over sikkerhed i trafikken er det her også et spørgsmål om arbejdsmiljø. Som ansvarlige politikere kan vi ikke blive ved med at se på, at busbranchen producerer førtidspensionister på samlebånd, fordi arbejdsmiljøet er elendigt, siger hun.

Justitsministeren og Beskæftigelsesministeren risikerer at bringe regeringen i mindretal på spørgsmålet om hvileregler til buschauffører.

En rundspørge foretaget af Fagbladet 3F blandt de politiske partiers trafik-, arbejdsmarkeds- og retspolitiske ordførere viste i juni, at kun partiet Venstre er lodret imod regler for køre- hviletid til buschaffører.

Rundspørgen blev foretaget, da 3F's Transportgruppe havde indsamlet mere end 70 vagtplaner for buschauffører, der lod chaufførerne arbejde i mellem 6,5 og op til cirka otte timer uden pause.

De Radikale, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten erklærede sig parat til at lovgive om spørgsmålet.

De konservative håber på en forhandlingsløsning mellem arbejdsgivere og lønmodtagere. Kun Venstre er lodret imod regler.

Dermed er der politisk flertal for at lave regler om pauser til buschauffører, hvis politikerne fra oppositions-partierne kan blive enige om at stå sammen.