Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Erik Svendsen måtte stoppe med at fragte flygods, fordi han ikke kunne konkurrere med Kim Johansen. Sidstnævnte er afsløret i at underbetale sine chauffører.

Sagen om, at Kim Johansens (billedet) underbetaling udkonkurrerede en anden vognmand blev bragt op på et bestyrelsesmøde i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) i februar 2003. På mødet besluttede bestyrelsen, hvor Kim Johansen selv h

Knap 26 kroner i timen under tariffen ifølge overenskomsten. Eller en uretmæssig besparelse for Kim Johansen på 1.650 kroner på 14 dage for én lastbilchauffør.

Vognmand Erik Svendsen fra Dragør kunne ikke overleve i kampen om at køre flyfragt i Europa, blandt andet fordi den værste konkurrent, Kim Johansen, snød med lønningerne.

- Det var Davids kamp mod Goliath. Jeg kunne ikke gå ned på Kim Johansens priser. Hans chauffører kørte til helt andre lønninger, siger Erik Svendsen, der derfor solgte sine 18 lastbiler i 2003 efter at have fragtet flygods i 13 år.

Betalte billigere takst

Da vognmanden fra Dragør overtog en af Kim Johansens svenske chauffører, opdagede han, at konkurrenten beregnede lønnen på en anden måde.

Den svenske chauffør havde gemt sine arbejds- og lønsedler, som kunne dokumentere, at han var blevet underbetalt. Ifølge overenskomsten var lønnen 69 kroner i timen for korte ture under 15 timer.

Kim Johansen afregnede imidlertid med 43 kroner i timen, taksten for længere ture over 15 timer. I beløbet var ydermere inkluderet en skattefri rejsegodtgørelse på godt 15 kroner, som ifølge reglerne kun kan komme til udbetaling, hvis turen varer over et døgn.

Dermed snød Kim Johansen sin svenske chauffør for 26 kroner i timen. Samtidig pressede han prisen i branchen.

En sag for bestyrelsen i ATL

Sagen mod Kim Johansen blev faktisk bragt op på et bestyrelsesmøde i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) i februar 2003.

Altså på et tidspunkt, hvor han som bestyrelsesmedlem selv sad med ved bordet, når der blev holdt møde.

På mødet besluttede bestyrelsen at afslutte sagen i tillid til, at Kim Johansen ville følge overenskomsten.

Det fremgår af et brev, som den nuværende direktør i ATL, Poul Juelsbjerg, har underskrevet.

Daværende SiD havde tidligere rejst en lønsag mod Kim Johansen, som efterfølgende måtte betale skyldig løn. Ligeledes blev det ved den lejlighed indskærpet over for vognmanden, at han skulle følge overenskomsten.