Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En lavere maksimumgrænse for, hvor mange kilo flypassagerer må pakke i en kuffert er eneste middel mod bagageportørernes ødelagte rygge, siger arbejdsmediciner.

3F Kastrup anmelder hvert år 20-25 nye arbejdsskader blandt de cirka 1.500 bagageportører, som arbejder i lufthavnen.

Hvem tænker på, hvad kufferten vejer? Når den har et fikst håndtag og ruller af sted på små hjul. Ikke ret mange charterturister og andre rejsende, der i en moderne tid pakker mere og mere i bagagen, fordi den stort set ikke længere skal løftes. Men det triller ikke for alle.

I den anden ende af check-in skranken står bagageportørerne, der må lægge ryg til mere og mere i flyenes trange lastrum. Et arbejdsmiljø med daglige løft og skub på op til 13 tons, hvor mange er slidt ned efter bare ti år.

Den går ikke længere, var det klare budskab både blandt ansatte og arbejdsgivere på en høring fredag om arbejdsmiljøet, arrangeret af 3F i Kastrup.

- Den rejsende skal tænke mere på, hvad det er man pakker i kufferten. Vægten skal simpelthen ned i den enkelte kuffert, for vi ser alt for mange arbejdsskader i den anden ende med mennesker, som bakser i arbejdsstillinger, der er under eller i bordhøjde, siger formand for 3F Kastrup Henrik Bay-Clausen.

25 nye arbejdsskader årligt

Alene i 3F Kastrup skaffede man sidste år omkring 40 millioner kroner til medlemmer. Og heraf var langt de fleste erstatninger til arbejdsskadede. Sagsbehandler Janne Hansen vurderer, at afdelingen hvert år anmelder 20-25 nye arbejdsskader blandt de cirka 1.500 bagageportører, som arbejder i lufthavnen.

- Det er langt fra alle, vi ser. Men mange starter i lufthavnen som helt unge, og de elsker livet og kollegerne herude. Men for nogen har det en høj pris allerede efter ti år, så har de fået ødelagt resten af deres arbejdsliv. Det er typisk skader i ryg, skuldre og albue, siger sagsbehandleren.

Arbejdsskadestyrelsen har ikke noget præcist tal for, hvor mange anmeldelser de får årligt. Men overlæge ved Arbejdsmedicinsk klinik i Glostrup, Sigurd Mikkelsen, har kendt branchen i næsten 30 år og anslår, at han cirka får et nyt tilfælde til undersøgelse hver måned.

- Det er tungt løftearbejde i skæve arbejdsstillinger, og det nytter ikke at snakke uden om. Der er kun en løsning, det er at få vægten af hver enkelt kuffert ned sammen med den daglige løftemængde.

Nyt samarbejde etableret

Sterling Airways nedsatte i januar maksimumgrænsen for kuffertens vægt på ruteflyvninger til 15 kilo, og sparer derved både brændstof og CO2 udslip. Under høringen kom der flere opfordringer til de øvrige selskaber om at følge trop.

- Vi skal simpelthen have den maksimale vægt på kufferten ned, for hvis folk først skal til lommerne og betale for overvægt, så skal de nok lære at pakke mindre i kufferterne, sagde Kell Bidstrup, fællestillidsrepræsentant for de cirka 1.000 portører i SAS Ground Service.

I Esbjerg Lufthavn er det nu aftalt, at ansatte på boreplatformene, der før i tiden kunne have 30 kilo eller mere i kufferten, nu fordeler bagagen i flere kufferter, så ingen skal løfte mere end ti kilo ad gangen. Det har sparet bagageportørerne for stort set alle arbejdsskader.

Både de tilstedeværende fly- og handlingsselskaber gav på høringen udtryk for at ville arbejde videre med mulige løsninger. Både SAS, Cimber Air, Novia og Nordic Aero vil mødes med 3F Kastrup for på den ene eller anden måde at skabe et bedre arbejdsmiljø i branchen.