Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Scandlines beder om lov til at sejle med færre søfolk på Spodsbjerg-Tårs-overfarten. Ønsket falder sammen med udbudsrunde og vækker harme i 3F.

Ifølge 3F Sømændene har rederiet Scandlines et hasarderet es i ærmet for at genvinde færgeruten Spodsbjeg-Tårs ved licitationen; besparelser i form af færre mand ombord.

Rederiet Scandlines er i øjeblikket i færd med at sikre sig fortsat sejlads på ruten Spodsbjerg-Tårs.

Men set med 3F Sømændenes øjne har rederiet denne gang et hasarderet es i ærmet for at genvinde færgeruten - besparelser i form af færre mand ombord.

Scandlines har nemlig bedt Søfartsstyrelsen om lov til at sejle med færre sømænd - som følge af forbedret sikkerhed ombord.

- For mig at se er det oplagt, at rederiet bruger besparelser på mandskabet til at vinde den kommende licitation, siger faglig sekretær i 3F Sømændenes Forbund Morten Bach.

Han mener ikke, at rederiets forbedrede sikkerhed på de to rutefærger Odin og Frigg er nok til at retfærdiggøre færre mand ombord til at håndtere brand, kollisioner eller andre uheld som eksempelvis passagerer, der falder over bord.

- Tværtimod. Rederiet har foretaget nogle moderniseringer, som under alle omstændigheder skulle laves for at leve op til lovgivningen. Det bruger rederiet nu som alibi for at spille hasard med sikkerheden ombord for at vinde budrunden. Det betyder, at passagerernes sikkerhed kommer til at betale billigere færgedrift, konstaterer Morten Bach.

Rederi afviser 3F-melding

Rederiet Scandlines afviser argumenterne fra 3F Sømændene.

Men rederiets informationschef Gert Jakobsen bekræfter, at rederiet har bedt Søfartsstyrelsen om lov til at skære i bemandingen op til budrunden, der slutter 21. december.

- Baggrunden er, at der er sket en betydelig sikkerhedsmæssig opgradering på skibene. Dermed vil bemandingen kunne reduceres med et besætningsmedlem, uden at sikkerheden på nogen måde forringes for passagerer og besætningsmedlemmer, oplyser Gert Jakobsen.

Scandlines bekræfter imidlertid, at rederiet finder det nødvendigt at spare, hvis det skal gøre sig håb om at vinde licitationen.

- Det arbejder vi hårdt på, blandt andet for vore medarbejderes skyld. Men vi vil aldrig gå på kompromis med sikkerheden. Den vil være lige så god eller bedre end før - selv efter reduktion i bemandingen, forklarer Gert Jakobsen i en e-mail til Nyhedsbrevet 3F.

Hasardliberaliseringer

3F Sømændene køber ikke rederiets forklaring.

- Men jeg er udmærket klar over, at rederiet står foran en hård budrunde mod blandt andre Connex og to norske rederier. Det viser i alt sin enkelthed hvem, det går ud over, når man liberaliserer færgedriften i Danmark. Det rammer såvel sikkerheden som medarbejderne ombord, siger formanden for 3F Sømændene Søren Sørensen.

Han efterlyser handling fra politikerne i sagen, der i sømændenes øjne ikke alene handler om sikkerhed for passagererne.

- Som følge af liberalisering og øget konkurrence på grund af nedsat broafgift på Storebælt er vores medlemmers job i fare uanset hvem, der vinder den kommende licitation.

- Det er usmageligt, at man tvinger færgeruter ud i budrunder hvert femte år. På den tid kan man ikke nå at forrente investeringer i færger, og det tvinger rederierne ud i hasarderede sparerunder for at holde på færgedriften, siger Søren Sørensen.