Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Landets fire største byer kan se frem til nye letbaner de kommende år. 3F Transport og Dansk Erhverv har indgået ny overenskomst, der dækker ansatte i den moderne kollektive trafik på letbane og gummihjul.

Letbaner bliver en ny del af fremtidens kollektive transport. Landets fire største byer er langt fremme med planerne. Her fra Odense Kommune.

Der investeres i fremtidens transport i København, AalborgAarhus og Odense.

Borgere i alle fire storbyer kan se frem til, at der kan rejses med letbaner i løbet af de kommende år. Og når det gælder de ansatte, der skal styre trafikken, er en ny overenskomst netop faldet på plads.

Den er indgået mellem 3F Transport og Dansk Erhverv. Og det er en dobbeltdækkeroverenskomst, der favner de nye transportmidler, så der er styr på løn og arbejdsvilkår, uanset om der skal køres passagerer på letbane eller asfalt.

3F: Moderne aftale

I 2011 blev aftalen om letbaner i Storkøbenhavn sat på skinner. I Aarhus er byggeriet af ny letbane langt fremme, og her skal der i 2015 findes en operatør, der skal stå for driften.

Finansloven for 2015 sætter 830 millioner af til en letbane i Aalborg. Og sidste år blev der sat 1,1 milliard af til letbaneprojektet i Odense.

- Vores nye overenskomst med Dansk Erhverv dækker den ny type infrastruktur, der kan binde Danmark endnu bedre sammen. Samtidig er der taget højde for det samspil af uddannelser, der skal til, så man både kan være fører på letbaner og af busser, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

Dansk Erhverv: Stort potentiale

Hos arbejdsgiverne i Dansk Erhverv er administrerende direktør Laurits Rønn tilfreds. Han glæder sig både over den nye overenskomst og over, at Dansk Erhverv dermed fortsætter med at udbygge sine overenskomstrelationer med 3F Transport.

- Der er et meget stort beskæftigelsesmæssigt potentiale i letbaner, og det har været vigtigt for Dansk Erhverv, at vores medlemsvirksomheder får mulighed for at have medarbejdere på såvel letbane som i busser, siger Laurits Rønn.

Kravene til letbaneføreres uddannelse og helbred ligner dem, der i dag findes på busområdet. Det oplyste daværende transportminister Pia Olsen Dyhr til Folketinget i december 2013. Se ministerens svar her.