Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Vognmand Kim Johansen fra Greve, der er hædret for sin positive inspiration til den danske transportbranche, bruger i stor stil illegale estiske chauffører.

For tiden ruller der fem sager om ulovlig arbejdskraft mod vognmand Kim Johansen, der er tidligere bestyrelsesmedlem i ATL (Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik).

Vognmanden Kim Johansen fra Greve, der har en af landets største vognmandsforretninger, benytter i stor stil østeuropæiske chauffører til at fragte flygods på de danske landeveje uden opholds- og arbejdstilladelse i handskerummet.

Det afslører Fagbladet 3F, der udkommer fredag 13. januar, og i de kommende dage oprulles sagen i Nyhedsbrevet 3F og her på 3f.dk.

Fem af Kim Johansens estiske chauffører er taget på fersk gerning siden juni. Udlændingestyrelsen, som endnu kun har udtalt sig i en af sagerne, har vurderet arbejdet som ulovligt.

Dermed har Kim Johansen, tidligere bestyrelsesmedlem af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, mere end svært ved at leve op til TØF-prisen, som han fik i år 2000.

Transportøkonomisk Forening belønnede ham dengang for hans positive inspiration til den danske transportbranche, for fremme af erhvervets image samt for udvikling af nye koncepter.

Et af den mediebevidste vognmands nyeste koncepter er oprettelsen af det estiske datterselskab ADDO, der kun er et kontor. Primært herfra henter Kim Johansen sin billige arbejdskraft, som suser rundt på danske nummerplader her i landet.

Pendulfart mellem danske lufthavne

Det er stadig mørkt, da den hvide lastbil på danske nummerplader triller ind til cargocentret i Billund Lufthavn. Chaufføren kører en enkelt runde på pladsen, før han bakker bilen til rampen.

En mand med sorte træsko uden hælkapper hopper ned fra førerhuset og iler om til bagenden af traileren, der har nummer 17. Imens han fjerner plomben og åbner dørene, henvender Fagbladet 3F's udsendte sig til chaufføren.

- Jeg hedder Miljad, kommer fra Estland og har arbejdet for Kim Johansen i et år, fortæller han på engelsk.

Men mere kommer der heller ikke ud af munden på esteren, mens containerne fra SAS Cargo ruller ud af lastbilen og ind i centrets lagerhal.

Mindre end ti minutter senere har den fjerde container, fyldt med flygods, forladt traileren. Klokken er 07.46, og den estiske chauffør har nu kørt døgnets første tur for sin danske vognmand, Kim Johansen.

Tidligere på natten har esteren fået lastet traileren hos cargocentret i Københavns Lufthavn, og klokken 03.34 satte chaufføren kurs mod Billund Lufthavn. Det overværede en anden af Fagbladet 3F's udsendte i lufthavnen i Kastrup.

Vognmandens pendulfart mellem landets to største lufthavne ligger helt fast. Det bekræfter lufthavnsarbejderen, der har hjulpet esteren med at losse.

- Kim Johansens transport af flygods mellem lufthavnene foregår hver dag, også i weekenden. Og det er stort set altid udenlandske chauffører, som vi ikke kan snakke med, der kører. Det har nok kørt sådan i hvert fald et års tid, fastslår tillidsrepræsentant hos Cargo Center Billund, Søren Sørensen, lige efter esteren har forladt cargocentrets område.

Ingen arbejdstilladelse

Den estiske chauffør kører kun et par hundrede meter, før han parkerer den hvide lastbil på en holdeplads. Snart ruller han gardinerne for i førerhuset og lægger sig formentlig til at sove.

Men det bliver ikke til så mange stille timer, som det plejer. For en patruljevogn reagerer på 3F's politianmeldelse af Kim Johansens chauffør. Denne bliver afhørt på holdepladsen, men betjenten fra Grindsted Politi er usikker på reglerne, og esteren får ikke forbud mod at fortsætte sin ulovlige kørsel - på danske plader uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse.

Klokken 21.49 triller trailer nummer 17 atter ind til cargocentret i Billund Lufthavn. 14 timer efter han ankom, får chaufføren læsset containere fra SAS Cargo ombord og forlader lufthavnens område.

Turen begynder forfrabb

Fagbladet 3F's udsendte sætter efter esteren, da han kører tilbage mod København.

I cargocentret i Kastrup bakker chaufføren til terminalen, drejer nøglen og går hen til yderhegnet. Her holder endnu en hvid trækker med navnet Kim Johansen på toppen af førerhuset. Esteren snakker med den anden chauffør et par minutter, inden han går tilbage til sin trækker for at koble traileren af. Fem minutter senere forlader han pladsen. Klokken er 02.30, og arbejdsdagen på rundt regnet et døgn er formentlig ved at være slut.

Kort efter bakker den anden chauffør til og kobler traileren på sin trækker. Det viser sig at være endnu en ester, der også kører på danske nummerplader.

En lufthavnsarbejder tømmer lastbilen og laster den med nye containere fra SAS Cargo.

- Sådan gør de hver nat. De kører sammen to og to en uge ad gangen, siger en medarbejder i cargocentret, imens den estiske chauffør sætter sig ind bag rattet.

Klokken 03.35 triller trailer nummer 17 igen ud i mørket. Klokken 07.40 ruller den atter ind til cargocentret i Billund Lufthavn.

SAS Cargo: Følg loven

Kim Johansens klart største kunde, SAS Cargo, kræver, at den danske vognmand følger reglerne.

- Vi forventer, at Kim Johansen holder sig inden for loven. Hvis det viser sig, at han vedvarende ikke følger loven, så skifter vi vognmand. Vi vil nu bede Kim Johansen redegøre for, hvilke regler han kører efter, siger administrerende direktør hos SAS Cargo, Kenneth Marx.

Den administrerende direktør skriver i årsrapporten for SAS Cargo i 2004, at selskabet vedkender sig sit sociale og etiske ansvar, ligesom det følger FN-principper om at leve op til en række arbejdsstandarder.

Kenneth Marx oplyser, at Kim Johansen har fragtet flygods mellem lufthavnene i Kastrup og Billund de seneste tre-fire år. Ifølge direktøren har vognmanden fra Greve to år tilbage af sin nuværende kontrakt med SAS’ datterselskab.

Kim Johansen: Det er lovligt

Som Kim Johansen læser loven om udstationering, er der ingen problemer i, at han benytter estere til at køre indenrigskørsel i Danmark på danske nummerplader.

- Jeg mener, det er lovligt – ellers havde jeg ikke gjort det. Men i det øjeblik man kender den her konstruktion ulovlig, så fjerner vi alle nummerpladerne i Danmark. Det er vi nødt til, siger Kim Johansen og fortsætter:

- Jeg har over 100 estere ansat. De kører kun på vores internationale ruter. De kører ikke indenrigs i Danmark – vi har slet ikke indenrigstrafik i Danmark overhovedet.

Vognmanden fra Greve har ikke søgt så meget som én arbejdstilladelse til sine over 100 estiske ansatte. Det er ikke nødvendigt ifølge reglerne om udstationering, hævder han:

- Det står jo direkte i loven, at man ikke skal. Så nej, det har jeg ikke. Det er jo klart, siger Kim Johansen.