Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Liften RampSnake, der skulle tage slæbet ved lastning og losning af fly, har stort set ikke været i brug. SAS lover dog, at det sker inden sommerferien.

RampSnake - en slangelignende lift, som skulle tage en stor del af slæbet ved lastning og losning af flyene - blev udviklet af SAS og 3F Kastrup (dengang SiD) i fællesskab og taget i brug i 2003. Siden er kun få lifte kommet i brug, og de ansatte døje

Regeringen har ikke gjort sit hjemmearbejde ordentligt, når den i sit velfærdsoplæg fremhæver SAS som en virksomhed, der "sammen med medarbejderne prøver at gøre noget ved arbejdsmiljøet". I hvert fald ikke ifølge 3F Kastrup, som konstaterer, at SAS fortsat er storleverandør af nedslidte medarbejdere.

- Netop folk som vores medlemmer i SAS har brug for den mulighed for tidlig tilbagetrækning, som den nuværende efterlønsordning giver. Det er uvederhæftigt, når regeringen bruger netop dette eksempel som argument for en senere tilbagetrækningsalder, siger næstformand i 3F Kastrup Henrik Bay-Clausen.

Ansatte løfter op til 15 ton om dagen

Det eksempel, han henviser til, er udviklingen af den såkaldte RampSnake - en slangelignende lift, som skulle tage en stor del af slæbet ved lastning og losning af flyene. Den blev udviklet af SAS og 3F Kastrup (dengang SiD) i fællesskab og taget i brug i 2003.

Men siden har RampSnaken ikke levet op til forventningerne, og kun få maskiner er i dag i brug, oplyser Henrik Bay Clausen.

- De fleste opbevares på det, der i daglig tale kaldes Slangekirkegården. Konsekvensen er, at belastningen ikke er faldet, som regeringen antyder i sit oplæg. De medarbejdere, der laster og losser flyene, løfter stadig fire-fem ton på en god dag og op til 15 ton på en dårlig arbejdsdag. Mange løft sker i ubekvemme arbejdsstillinger, liggende på knæ i lastrummene, siger han.

30 lifte er aldrig blevet brugt

Kell Bidstrup, der er tillidsrepræsentant for cirka 1.000 3F'ere i SAS Ground Service, kalder det misvisende, at regeringen fremhæver hans arbejdsplads som et godt eksempel.

- Min første tanke var, at de er uduelige i regeringen, når de kan skrive sådan noget, for de har ingen indsigt i, hvad der foregår herude, siger han.

De første to-tre RampSnakes, der blev fremstillet, fungerede. Men de 30, der siden er bestilt, står og fylder op uden at have været i brug.

- Udviklingen af RampSnaken var led i en handlingsplan. Alternativet var et påbud fra Arbejdstilsynet om, at en medarbejder højst må løfte 1.500 kilo om dagen inde i flyene og 3.000 kilo udenfor. Skulle vi efterleve det i dag, skulle der ansættes 500 nye folk, siger Kell Bidstrup.

I brug 1. juni

Steen Neuchs, der er direktør for groundhandlingen i SAS, kender udmærket udtrykket "Slangekirkegården".

- Jeg kunne snakke længe om de tekniske problemer, vi har haft, og vi er lige så sure som alle mulige andre på leverandøren. Men vi satser på at have alle RampSnakes i brug 1. juni, og denne gang tror jeg faktisk på det. Vi har fire-fem stykker ude i øjeblikket, og det er flere end nogen sinde, siger han.

De første RampSnakes blev lavet af SAS selv, men produktionen blev siden solgt til amerikanske FMC, der er verdens største producent af udstyr til lufthavne. Selv om de ikke har fungeret, mener Steen Neuchs, at udviklingen af RampSnaken er et godt eksempel, der fortjener at optræde i velfærdsoplægget fra regeringen.

- Selve processen, hvor vi udviklede RampSnaken i samarbejde med medarbejderne, var utroligt positiv. Nu mangler vi bare en vigtig krølle: At få den i drift, siger han.