Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Nu er der østeuropæiske nummerplader på 28 procent af de lastbiler, der kører ind og ud af landet. Det er rekord og en fordobling siden 2006, viser ny trafiktælling fra vognmændene i ITD.

Der er nu østeuropæiske nummerplader på 28 procent af de lastbiler, der kører over de danske grænser. Det er ny rekord.

Vækst, fremgang og ny rekord på danske veje. Sådan er situationen, når det gælder transport med lastbiler. I hvert fald dem, der har chauffør og nummerplade fra Østeuropa.

28 procent af de lastbiler, der kører ind eller ud af Danmark, kommer nu fra et land i Østeuropa. Det er en fordobling siden 2006.

Tallene findes i en ny trafiktælling, vognmændene i ITD har lavet. Den viser også, at der er tyske plader på 33 procent af de lastbiler, der krydser den danske grænse. Der er danske plader på blot 24 procent af de lastbiler, der kører ind og ud af landet.

Polen fører

Der er polske nummerplader på de fleste af de østeuropæiske lastbiler, men ITD oplyser, at lastbiler fra Litauen er ved at nå de polske i antal. Og også lastbiler fra Bulgarien og resten af Sydøsteuropa er godt med.

Ifølge ITD er det tyske lastbiler, der har tabt terræn. For få år siden var der tyske plader på 45 procent af lastbilerne. I dag er andelen 33 procent. Ifølge ITD har andelen af danske lastbiler været ”nogenlunde konstant”, siden 2008.

ITD oplyser også, at danske vognmænd ejer halvdelen af de østeuropæiske lastbiler, der kører ind og ud af Danmark.

3F: Mistanke om piratkørsel

I 3F's Transportgruppe giver tallene trist humør.

- Danske vognmænd ejer stadigt flere lastbiler, der er indregistreret i Polen, Bulgarien og Rumænien. Det har kun et formål, og det er store besparelser på løn. Samtidig øger tallene vores mistanke om, at piratkørsel er sat i system, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Danske chauffører og andre bekymrede har i disse uger en stor mulighed for at kortlægge både lovlig og ulovlig transport på danske veje. Det sker ved at indtaste nummerplader på udenlandske lastbiler. Det foregår via smartphone i et stort projekt, der kører frem til november.