Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Fagbladet afslører, at østeuropæiske chauffører kører ulovligt på danske landeveje med gods for blandt andre transportfirmaet Kurt Beier A/S.

Efter Fagbladets observationer af ulovlighederne har SiD Aabenraa Chaufførerne meldt Kurt Beier A/S til politiet.Foto: Søren Zeuth

Vognmanden Kurt Beier A/S fra Esbjerg bruger ulovligt chauffører fra Østeuropa til kørsel med gods i Danmark.

Det afslører Fagbladet efter lastvognsjagt i Sønderjylland.

Fagbladet har registreret, at firmaet bruger en litauisk chauffør i en trækker med litauiske plader med nummer SVS 908 til at køre Kurt Beiers egen trailer med nummerpladen JE 5587 rundt i Danmark.

Det kaldes cabotagekørsel og er i dette tilfælde ulovligt. Det er det, fordi vogne og chauffører fra lande uden for EØS-samarbejdet (EU-landene samt Norge og Island) ikke må køre indenrigskørsel i EØS-landene.

Efter Fagbladets observationer af ulovlighederne har SiD Aabenraa Chaufførerne meldt Kurt Beier A/S til politiet.

Afsløring på havnen

Hen på eftermiddagen 24. september ved tretiden kommer en litauisk trækker til havnen i Aabenraa. Den kører ind på toldområdet og kobler en dansk trailer fra Kurt Beier A/S på.

Kvart over tre forlader den området, men opdager Fagbladets udsendte og beslutter sig til at vente.

Endelig klokken 17.36 kører han af sted. Fagbladet følger efter de næste 30 kilometer - han kører mod nord af motorvejen.

Her er der tale om decideret ulovlig cabotagekørsel og SiD Aabenraa Chaufførerne anmelder forholdet til Aabenraa Politi.

Suzan Pødenphant, fuldmægtig i Færdselsstyrelsen, forklarer:

- Der findes ikke nogen tilladelser, som gør det muligt for chauffører fra for eksempel Litauen at køre indenrigskørsel. Den slags er ulovligt.

Et opkald til vognmand Kurt Beier A/S giver kontakt til næstkommanderende Henning Søndergaard.

- Vores trailer har været en tur i Litauen, så der er ikke noget ulovligt i kørslen, forklarer Henning Søndergaard.

Men ifølge Færdselsstyrelsen begynder en indenrigstransport i Danmark ved sammenkoblingen, også selvom sammenkoblingen sker inde på selve toldområdet.

Jagten

Aabenraa Havn lidt i otte tirsdag morgen 24. september. Den smukke solopgang får fjorden til at koge, et slør af morgentåge dækker vandet på den fantastiske lyserøde baggrund. En mægtig blå kasse skærer sig igennem og overdøver morgenens fuglekvidder med en rumlen.

Det er færgen SEA CORONA fra Klaipeda i Litauen, der ligger til kaj. Den er fyldt med lastbiler og trailere, der skal til Danmark.

Et tip fra Bagsmækken - en forening af ægtefæller til eksportchauffører, der i årevis har overvåget Aabenraa Havn - påstår, at der foregår en række ulovligheder. Fagbladet er mødt op for at afsløre disse ulovligheder.

Færgen tømmes langsomt, mens havneområdet fyldes med 14 lastbiler fra færgen, der venter på at få tilladelse til at køre videre.

Sammen med lastbilerne bringes et hav af trailere i land. De opmagasineres bag indhegningen, der udgør havnens toldområde.

Efter små to timers venten, hvor grænsepolitiet og tolden har tjekket chaufførernes papirer, er de første lastbiler klar til at rulle ud.

Første forsøg

Fagbladet sætter efter en grøn lastbil på litauiske plader med skriften DGS hen ad siden. Mistanken mod chaufføren bygger på oplysninger fra Bagsmækken.

Chaufføren opdager, at han bliver skygget på vejen ud af Aabenraa by - mod motorvejen. Han bremser ned, holder stille og tænder for katastrofeblinkene. En længere kø af biler venter utålmodigt.

Pludselig begynder han at køre igen. Et par hundrede meter længere henne laver han samme trick, men her er vejen bred nok til at komme uden om. Området er gransket på forhånd, og der er kun to muligheder denne vej ud af byen og de ender begge ved motorvejen, så Fagbladet kører roligt forbi.

I bakspejlet viser det sig, at han drejer af op ad en markvej. Hurtigt tilbage, men væk er han.

Et opkald til vores mand på havnen fortæller, at chaufføren er vendt tilbage til havnen. Fagbladet skynder sig tilbage og venter på, at han igen forlader Aabenraa.

Efter en halv time ruller chaufføren ud igen. Fagbladet opsnapper ham på vejen ud af byen.

To kilometer efter gentager han succesfyldt en afledningsmanøvre. Denne gang vender han ikke tilbage til havnen, men forsvinder.

Fire dage senere finder vi den samme lastbil på kajen i Aabenraa, han skal med færgen hjem til Litauen. Vi fik ikke besvaret spørgsmålet om, hvad han kørte rundt med i Danmark i fire dage, for hvem han har kørt, og om han skulle videre til en anden dansk virksomhed.

Ulovligheder

SiD Aabenraa Chaufførerne og Bagsmækken har anmeldt mindst 12 sager om illegal kørsel til politiet. Her er et udpluk:

* 14. september 1999: På Dansk Transport Center i Vejle taler Chaufførernes Fagforening med en polsk chauffør, der arbejder for dansk firma. Chaufføren fortæller, at han arbejder på turistvisum, og det har han gjort i årevis. Illegalt arbejde!

* 4. april 1999: To litauiske trækkere ankommer til Aabenraa Havn, hvor de holder natten over. Dagen efter kører de fra havnen med hver deres danske trailer. Ulovlig cabotage!

* 1. marts 1999: En trækker fra Litauen bliver klokken 19 set hos et speditionsfirma i Padborg med en trailer klar til afgang. Den samme trækker ankommer til Aabenraa Havn alene og overnatter på havnen. Næste formiddag kører den alene fra havnen. Ulovlig cabotage!

* 22. februar 1999: En litauisk trækker ankommer til Aabenraa Havn. Næste morgen kører den fra havnen med en trailer fra et dansk firma. Ulovlig cabotage!

* 19. februar 1999:
Polsk trækker sætter en trailer på Aabenraa Havn klokken 12.45 og kører væk igen. Klokken 15.55 kommer den tilbage med en trailer fra et dansk firma. Ulovlig cabotage!

* 23. februar 1999: Polsk trækker med trailer fra dansk firma fra Herning bliver set to gange i den forløbne uge. Ulovlig cabotage!