Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Politiet og Udlændingestyrelsen har haft sager mod illegale chauffører til vurdering i foreløbig op til knap 11 måneder. Helt uacceptabelt, mener 3F.

Politiet og Udlændingestyrelsen har haft sager mod illegale chauffører til vurdering i foreløbig op til knap 11 måneder. Helt uacceptabelt, mener 3F.

330 dage. Så længe har en illegal-sag mod en polsk lastbilchauffør indtil videre samlet støv hos Udlændingestyrelsen og politiet i Hobro.

Selv om de knap 11 måneder er rekord hos de danske myndigheder i sager mod illegale chauffører, er lang sagsbehandlingstid i branchen absolut intet særsyn. I fem andre tilfælde har sager om illegal kørsel på de danske landeveje varet mellem 316 og 109 dage. Indtil videre. Det viser en beregning, som Nyhedsbrevet 3F har lavet på baggrund af aktindsigt hos Udlændingestyrelsen over sagsbehandlingstider.

Det er totalt uacceptabelt, mener 3F.

- Der er en helt urimelig lang sagsbehandlingstid hos politiet og i Udlændingestyrelsen i forbindelse med sager med vognmandsvirksomheder, som anvender illegale chauffører i Danmark. Nu må Folketinget og især de ansvarlige ministre til at sætte massivt ind over for dette stigende problem i branchen, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jørgen Aarestrup Jensen.

330 og 316 dage - foreløbig

Den polske chauffør blev taget 7. marts 2005, da han fragtede gods fra Taulov til Sjælland uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse. Dagen efter modtog politiet i Hobro, hvor vognmanden har virksomhed, en anmeldelse fra 3F Fredericia.

22. marts tager en medarbejder hos 3F-afdelingen endnu en polsk chauffør fra samme vognmandsfirma uden tilladelserne i handskerummet. Denne chauffør bliver ligeledes anmeldt.

Men først 29. juni - eller 114 dage senere - beder politiet om en vurdering fra Udlændingestyrelsen, der skal fastslå, om kørslen var ulovlig.

Svaret fra styrelsen kommer 6. december 2005 - eller 159 dage senere - bekræfter politiet i Hobro:

- Den vejledende udtalelse fra Udlændingestyrelsen siger, at de to polske chauffører formentlig skulle have haft opholds- og arbejdstilladelse for at køre lovligt. Men styrelsen bad om yderligere dokumentation. Det har den fået, og vi har fået svar tilbage 15. januar i år. Men jeg ved ikke, hvornår vores jurister beslutter, om der skal rejses tiltale, siger kriminalinspektør hos Hobro Politi Verner Holm.

Politiets egen skyld

Men ifølge Udlændingestyrelsen kan man dårligt klandre den for, at sagsbehandlingen ofte trækker ud. Styrelsen må nemlig ikke selv lave efterforskning i en sag, og derfor bliver politiet ofte bedt om at fremskaffe yderligere oplysninger, hvis sagen ikke er tilstrækkeligt belyst.

- Det tager tid at få sagerne tilstrækkeligt oplyst, så det kan lade sig gøre at give en velunderbygget udtalelse. Derfor går der i visse sager lang tid med at indhente flere oplysninger via yderligere politiefterforskning eller oversættelse af dokumenter, siger kontorchef i Udlændingestyrelsen Erling Brandstrup.

174 dage - foreløbig

I en illegal-sag fra Esbjerg blev en polsk chauffør taget 10. august 2005. Selvom chaufførens danske vognmand tidligere er dømt for at benytte østeuropæiske chauffører til at køre ulovligt i Danmark, ligger sagen mere eller mindre død, indtil Esbjerg Politi beder Udlændingestyrelsen om en vejledende udtalelse efter nytår. Altså næsten fem måneder senere.

Politimesteren i Esbjerg forklarede midt i november, hvorfor sagen den gang ikke var kommet videre:

- Vi mener også, at det, vognmanden gør, er forkert denne gang. Men vi efterforsker det altså nu. Og det varer lidt længere tid, fordi vi vil lave en manual for denne konstruktion, så vi kan reagere hurtigere en anden gang, hvis de altså ikke bare har fundet på en ny måde at omgå loven på. Det vil vare en måned endnu, sagde politimester Poul Bjørnholdt Løhde til Nyhedsbrevet 3F 15. november.

Men sagsbehandlingen varede altså over halvanden måned mere. Og bedømmelsen fra Udlændingestyrelsen er endnu ikke kommet tilbage, så sagen mod den polske chauffør har foreløbig varet 174 dage.

154 dage - foreløbig

En illegal estisk chauffør, ansat hos vognmand Kim Johansen i Greve, blev taget på Grundfos i slutningen af august 2005. Udlændingestyrelsen behandlede sagen i løbet af blot 14 dage og vurderede 16. september, at kørslen var ulovlig. Alligevel har Viborg Politi her 137 dage senere endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der skal rejses tiltale:

- Sagen ligger på mit bord, og jeg kan ikke sige, hvornår vi får taget stilling. Men ring igen om 14 dage, lyder svaret fra ledende politianklager hos Viborg Politi Dorthe Møller Andersen til Nyhedsbrevet 3F 19. januar.

127 dage - foreløbig

Tre andre af vognmand Kim Johansens estiske chauffører blev standset i forbindelse med en faglig aktion i Københavns Lufthavn 26. september sidste år. 14. oktober beder politiet i lufthavnen om en udtalelse fra Udlændingestyrelsen. Den er endnu ikke dukket op her 127 dage senere, bekræfter vagthavende hos lufthavnspolitiet Jørn Jacobsen.

109 dage - foreløbig

Midt i oktober sidste år blev ti estere fra det danske vognmandsselskab Eesti Container Transport grebet på fersk gerning på Skiveegnen. De fik hver en bøde på mellem 1.000 og 1.500 kroner for at køre på danske plader uden den nødvendige tilladelse til at arbejde her i landet. Derudover blev endnu en ester fra selskabet pågrebet i en politirazzia i Sønderjylland.

Sagerne mod chaufførerne skal nu behandles samlet af Københavns Politi, da Eesti Container Transport har adresse på Ryvangs Allé i Hellerup. Men Københavns Politi er endnu ikke gået i gang med sagsbehandlingen.

- Jeg har først lige modtaget sagerne fra vores afdeling i Skive, så jeg har ikke nået at kigge på dem endnu, siger politifuldmægtig hos Københavns Politi Kirsten Hüttel.

Sagerne ligger altså på politiets bord her 109 dage senere - selv om Udlændingestyrelsen tidligere har vendt tommelfingeren nedad i forhold til samme selskabs brug af estiske chauffører. I begyndelsen af september 2005 slog styrelsen nemlig fast, at det var ulovligt, da to andre chauffører blev taget i juli 2005 på danske plader uden opholds- og arbejdstilladelse.