Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Halvdelen af danskerne svarer forkert på, hvor stolen Ægget bliver lavet. Det viser en undersøgelse fra Analyse Danmark. Smart markedsføring, siger ekspert i branding.

Halvdelen af danskerne tror fejlagtigt, at den historiske Arne Jacobsen-stol laves i Danmark.

Tror du også, at den verdensberømte stol Ægget laves her i landet? Så er du ikke alene. En undersøgelse fra Analyse Danmark viser, at 51 procent af danskerne har den opfattelse, at Ægget bliver fremstillet i Danmark.

Men de kan godt tro om igen.

Det er nemlig arbejdere med navne som Lech og Bronislaw, der sørger for, at det ikoniske Arne Jacobsen-design kan pryde de danske stuer. Stort set al polstring og montering foregår i Polen, oplyser Fritz Hansens fabrik i Allerød. Kun de helt dyre versioner af læderægget polstres stadig i Danmark.

Fremtvinger forvirring

Søren Askegaard, der er professor ved Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet, mener, at resultatet er forståeligt. Han forklarer, at globaliseringen har vakt forvirring om et produkts oprindelsesland.

- Det betyder, at der ikke er nogen sammenhæng mellem et produkts design, og hvor det fremstilles i dag. Så jeg forstår godt, at danskerne har det indtryk, og der er det misforhold, siger professoren.

På Fritz Hansens hjemmeside finder man oplysninger om, at Ægget er designet af Arne Jacobsen. Og kigger man på produktfakta, står der, at stolen er fremstillet af Fritz Hansen. Og ikke hvor.

Leder du efter informationer på selve stolen, står det på et klistermærke, som bliver synligt, når stolen bliver vendt på hovedet.

På linje med virkeligheden

Professor Søren Askegaard mener, at det er et eksempel på smart markedsføring.

- For når de markedsfører med, at Ægget er et dansk produkt, så er det ikke at lyve. Men det er ikke hele sandheden, siger professoren.

Hos Fritz Hansen mener Sidse Møller, der er Sales & Brand Koordinator, ikke, at der er tale om et misforhold. Hun siger:

- Produktionen foregår i dag både i Danmark og i Polen. Derfor mener vi, at undersøgelsens resultat er helt på linje med virkeligheden. Og det er vi glade for.

Hun pointerer, at de spiller med åbne kort ved at skrive oprindelsesland på deres produkter.