Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En af Kim Johansens estiske chauffører er taget i fem ulovligheder på 15 timer. Det er tredje gang på en måned, at den prisbelønnede vognmand bliver grebet i at bruge illegale i Danmark.

Politiet i Randers lod vognmand Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 køre fra den blå lagerhal i Randers til Kolding, selv om han hverken har opholds- eller arbejdstilladelse. På femten timer kørte esteren ulovligt på fem ruter: Kolding-Glostru

En ulovlighed hver tredje time. Det var resultatet af en helt almindelig arbejdsdag på de danske landeveje for en af Kim Johansens estiske chauffører fredag 17. februar.

Lastbilchaufføren blev således taget på fersk gerning ikke færre end fem gange på 15 timer, da han fragtede gods for vognmandens kunde, Hit Danmark, der er ejet af det svenske postvæsen. Esteren kørte i en lastbil på danske nummerplader uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse, hvilket er ulovligt ifølge såvel udlændinge- som godskørselsloven.

- Den estiske chauffør havde hverken arbejds- og opholdstilladelse eller fragtbrev, da vi afhørte ham, siger politiassistent hos Randers Politi, Tim Johansen til Nyhedsbrevet 3F.

Ny fast rute i Danmark

Dermed kan Nyhedsbrevet 3F og Fagbladet 3F for tredje gang på blot en måned afsløre, at en af landets største vognmænd, Kim Johansen, bruger illegal arbejdskraft. I de to andre tilfælde var der ligeledes tale om estiske chauffører hentet fra vognmandens datterselskab i Tallinn, ADDO.

Men i modsætning til i fredags er de taget på vognmandens faste rute mellem lufthavnene i Billund og Kastrup. Og Nyhedsbrevet 3F kan altså nu afsløre endnu en fast rute på tværs af Danmark, hvor Kim Johansen benytter illegale chauffører.

Nappet af netværk

Den estiske chauffør begik første ulovlighed, da han kørte med blanke udstødningsrør og andre reservedele fra Hit Danmarks terminal i Kolding til Hit Danmarks terminal i Glostrup.

To sønderjyske medlemmer af det landsdækkende netværk af lokale 3F-afdelinger, der forsøger at stikke en kæp i hjulet på landets lyssky vognmænd, var på plads i Kolding, hvor de overværede, at esteren fik læsset.

Klokken 20.45 kørte han med kurs mod Glostrup, hvor et københavnsk medlem af 3F-netværket ventede sammen med Nyhedsbrevet 3F's udsendte. Den estiske chauffør fik losset sin hvide trailer fra Kim Johansen klokken 23.30, hvorefter han lagde sig til at hvile i førerhuset.

30 kroner i timen

Klokken 02.55 forlod chaufføren atter Glostrup med gods, hvoraf han fik læsset en del over i en mindre lastbil ved Statoil i Nyborg klokken 04.20. Derefter gik turen videre til Hit Danmarks terminal i Kolding, hvor traileren blev tømt klokken 05.50.

40 minutter senere var den igen fyldt, og esteren drønede nu mod Randers med blandt andet store papirruller.

Den estiske chauffør var fremme hos Hit Danmarks lagerhal i Randers klokken 08.30, hvor han begyndte at losse.

- Jeg har arbejdet for Kim Johansen i tre måneder og kørt denne rute i to hele uger, fortæller estiske Andres Liba til Nyhedsbrevet 3F's udsendte, mens han med sin pegefinger skriver tallet 900 i sneen.

Hermed viser Andres Liba, at han tjener 900 estiske kroner – knap 450 danske kroner – for en arbejdsdag på minimum 15 timer. Det vil sige 30 kroner i timen.

Chaufføren får lov at køre ulovligt videre

I mellemtiden er politiet ankommet til lagerhallen i Randers. De to betjente afhører den estiske chauffør, som kun kan fremvise sit pas og kontrakten med Kim Johansens datterselskab, ADDO. Han har hverken opholds- eller arbejdstilladelse.

- Dine papirer er ikke i orden. Du må ikke køre videre, men skal have Kim Johansen eller en anden til at hente dig og lastbilen, siger politiassistent Tim Johansen fra Randers Politi til chaufføren.

Efter en tur på politistationen har de to betjente imidlertid ombestemt sig og giver esteren lov til at køre tilbage til Kolding, fordi hans trailer er tom. Men esterens femte indenrigskørsel på de danske nummerplader er stadig et brud på dansk lovgivning. Det bekræfter Rigspolitiets Tungvognsafdeling.

- Der er ingen tvivl om, at det er ulovligt, selv om traileren er tom. For det er stadig en erhvervsmæssig kørsel - esteren er her jo ikke som turist. Chaufføren burde ikke have fået lov at køre videre, men være anholdt, siger politiassistent i Rigspolitiets Tungvognsafdeling, Kristian Møller.

Løndumping

Kristian Møller undrer sig over, at den estiske chauffør ikke blev stoppet straks, eftersom politiet har fået en vejledning fra Udlændingestyrelsen om, hvordan sager om ulovlig arbejdskraft skal efterforskes.

Det undrer også 3F, at politiet ikke gør en større indsats for at stoppe Kim Johansens brug af illegale østeuropæiske chauffører på de danske landeveje.

- Vi kan konstatere, at vognmandens ulovligheder fortsætter med uformindsket styrke og må derfor nu forlange en særdeles hurtig behandling af sagerne fra myndighedernes side. Der skal straks sættes en stopper for den her massive løndumping og konkurrenceforvridende virksomhed, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jørgen Aarestrup Jensen.

Lang sagsbehandlingstid

Når de danske myndigheder skal vurdere, om en vognmand har benyttet ulovlig arbejdskraft, er sagsbehandlingstiden ofte meget lang. En enkelt sag har foreløbigt samlet støv i næsten et år hos politiet i Hobro og Udlændingestyrelsen. Det er rekord, men i fem andre tilfælde har sager om illegal kørsel i Danmark varet mellem 337 og 130 dage. Indtil videre.

Det viser en beregning, som Nyhedsbrevet 3F har lavet på baggrund af aktindsigt hos Udlændingestyrelsen over sagsbehandlingstider.

Vognmanden vil have sagen for retten

Syv af Kim Johansens estiske chauffører er taget siden juni sidste år, men Udlændingestyrelsen har endnu kun udtalt sig i den ene. Her har styrelsen vurderet, at den østeuropæiske chauffør har arbejdet ulovligt for vognmanden fra Greve.

Kim Johansen har ingen kommentarer til sagerne, så længe de ikke er afgjort i retten.

- Vi mener, at vi overholder udstationeringsdirektivet, mens Udlændingestyrelsen har udtalt, at den mener, at konstruktionen er ulovlig. Vi forholder os passive, indtil dommen er afsagt, siger Kim Johansen til Nyhedsbrevet 3F.

Tidligere har vognmanden dog nægtet over for Fagbladet 3F, at han har estere til at køre i Danmark på danske nummerplader:

- Jeg har over 100 estere ansat. De kører kun på vores internationale ruter. De kører ikke indenrigs i Danmark – vi har slet ikke indenrigstrafik i Danmark overhovedet, påstod Kim Johansen dengang.