Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

To timers kørsel før og efter otte timers hårdt fysisk arbejde er en barsk belastning for ansatte i Banedanmark og kan være fatalt for andre trafikanter.

Det her er ikke bare et spørgsmål om skattefri godtgørelser og tilfældige afgørelser hos de lokale skattevæsener. Det er i høj grad også et spørgsmål om arbejdsmiljø og sikkerhed.

Det siger banearbejder Michael Nielsen fra Fredericia.

Han er en af de flere hundrede ansatte i Banedanmark, der har en skattesag kørende, fordi hans bopælskommune ikke har villet anerkende de skattefri godtgørelser, som hans arbejdsgiver har udbetalt, når han boede ude i forbindelse med banearbejder.

Han er også en af de ansatte, der på grund af den skattemæssige usikkerhed nu siger nej til at lade sig udstationere. I stedet kører han frem og tilbage til arbejdet.

I øjeblikket arbejder han hver nat kl. 22-06 på et baneprojekt i Skive. Ifølge Krak er afstanden fra Fredericia til Skive 133 kilometer, som man under normale trafikforhold kan tilbagelægge på 1 time og 57 minutter. En tur han i øjeblikket kører to gange i døgnet.

Tæt på at falde i søvn

- Det er især hjemturen, der er problemet. Efter otte timers arbejde er man godt brugt, og så er det alt andet end behageligt at skulle sidde to timer bag rattet. Ja, man kan faktisk spørge, om det er forsvarligt, siger Michael Nielsen, der erkender at han har oplevet at være tæt på at falde i søvn på hjemturen.

- Vi har en forpligtelse til at komme hjem i samme stand, som vi kørte ud - men vi lever livet farligere end det er nødvendigt, siger han.

Han mener, at man i Danmark burde lade sig inspirere af Norge, hvor der er meget præcise regler i både lovgivning og overenskomst for transport over lange afstande samt ikke mindst for indkvartering i forbindelse med distancearbejde. Således frarådes daglig pendling over længere afstande end 60 kilometer mellem hjem og arbejde.

Betydelig sundhedsfare

Michael Nielsens oplevelse bekræftes af det store projekt om helbred og campliv, som Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA) og konsulentfirmaetCarl Bro offentliggjorde sidste år.

Projektet, finansieret af staten, fastslår, at daglig pendling over lange afstande og lange arbejdsdage medfører en "en betydelig og uacceptabel sundhedsfare både for den pendlende selv og for andre i forbindelse med risikoen for trafikulykker"

Rapporten viser på baggrund af en undersøgelse af arbejdsulykkerne på Østbroen på Storebælt, at pendlerne havde 20 procent flere arbejdsulykker end de kolleger, der boede i camp ved Halsskov. Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvor langt de enkelte pendlere kørte.

- Der er tale om personer, hvis arbejde og risiko var ens, og så er 20 procent en kæmpe forskel, mener konsulent Thomas Fløe fra Carl Bro.

Hvis man alene kigger på alvorligere ulykker så som brækkede lemmer, er forskellen 18 procent.

En slags 11-timers regel

Spørgeskemaundersøgelsen blandt pendlerne afslører samtidig, at næsten hver anden - 47 procent - oplyser, at de har været tæt på at falde i søvn bag rattet.

Projektet anbefaler derfor et egentlig forbud mod at kombinere lange arbejdsdage med langdistance pendling, hvad betegnes som mere end 60 kilometer mellem bopæl og arbejdsplads. Der foreslås en slags 11-timers regel for arbejdstid plus transporttid, så arbejdstid og transport samlet ikke overstiger 13 timer i døgnet.

Håbløst at regulere via skat

- Det er komplet håbløst, at området er reguleret ved hjælp af skatteregler. Det bør være en del af arbejdsmiljølovgivningen, akkurat som det er tilfældet i Norge, siger Thomas Fløe.

Han betegner det som urealistisk at overlade spørgsmålet til overenskomstparterne. De bør, mener han, stå for detailstyringen.

- Det er nogenlunde de samme fire-fem store entreprenører, der opererer i de tre skandinaviske lande, men der er markant forskel på den enkelte virksomheds politik i Norge i forhold til Danmark og Sverige. I Norge betegner virksomheden det som væsentligt for arbejdsmiljøet og trivsel, at der indrettes camps med ordentlige faciliteter og tilbud. Virksomhederne har egne firmastandarder. Tilsvarende er ikke tilfældet hos de samme virksomheder i Sverige og Danmark. Det fortæller os, at det er nødvendigt med påvirkning gennem lovgivning, siger han.

I byggefagforbundenes paraplyorganisation BAT-kartellet er man enig i camp-projektets anbefalinger.