Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der skal i alt transporteres to millioner tons stål til og fra det nye Dansteel i Frederiksværk - og det vil især ske på lastvogne. Chaufførfagforening glæder sig over udsigt til flere i arbejde

Der er udsigt til omkring 75-100 nye transportjob ud over dem, der kommer i arbejde inde på det nye Dansteel A/S i Frederiksværk, når det for alvor kommer i gang i det gamle stålværk. Der skal nemlig transporteres op imod en million tons stål både til og fra værket hvert år - altså to millioner i alt.

Først ankommer stålet fra Rusland som halvfabrikata - kaldet »slaps« - til stålværket. Her bliver det skåret op og valset ud til plader og stænger, og det skal så transporteres væk igen til kunderne.

Derfor vil der i første omgang især blive brug for mange lastbiler med chauffører til at klare opgaven.

Lav dybgang

Problemet er, at der i dag kun kan gå skibe på 4.000 tons - coastere - ind i stålværkshavnen på grund af den lave dybde i Roskilde Fjord.

I Hundested havn cirka 15 km derfra kan der i dag gå skibe ind på 7.500 tons. Ved en uddybning af havnen vil det være muligt at få skibe på 10.000 tons til kaj.

Men de nye ejere havde forventet at kunne anløbe med endnu større skibe. Derfor er havnen i Kalundborg også inde i billedet.

Masser af transport

Under alle omstændigheder vil genstarten af stålværket give en masse transportarbejde, og i begyndelsen vil det være på lastvogne.

Hvis en lastvogn kan tage cirka 30 tons, giver 2 millioner tons stål i alt mere end 60.000 ture årligt. Eller mere end 150 ture dagligt ind og ud af værket året rundt.

Hundested Kommune og havnen har haft møde med de nye ejere i dag onsdag, og her blev der talt om cirka 80 ture i alt dagligt - hele ugen, oplyser kommunaldirektør Finn Gaarskjær til Fagbladet/sid.dk.

Det vil sige, at det resterende formentligt vil blive sejlet direkte og kørt ind fra anden side.

- En omlægning af jernbanen i Hundested med et spor direkte til havnen, vil koste over 50 millioner kr., så man vil lige se tiden an, siger Finn Gaarskjær, der tilføjer, at der stadig er mange uafklarede spørgsmål.

Chauffør-glæde

Under alle omstændigheder glæder de sig i Chaufførernes Fagforening Hillerød, og her siger formanden Finn Wendelboe:

- Set med vore øjne er det jo meget positivt, at vi får vore medlemmer i arbejde. Som det tegner nu - med alle de usikkerheder der er - så vil vi jo nok kunne få i hvert fald 75 chauffører i arbejde, og dertil kommer de andre afledte job for mekanikere, havnearbejdere osv. Så mange ledige har vi nok ikke i afdelingen, man det er da en oplagt mulighed for de stålværksarbejdere, der ikke bliver genansat på værket, at blive omskolet til chauffører, siger Finn Wendelboe.