Gå til hovedindhold

Liberalisering af transport og frie tøjler for lastbiler er krumtapper i forslag fra EU's transportkommissær. Det vil spare EU-landene for 50 millioner euro. Prisen er høj for chauffører: Lønnedgang og mistede job, påpeger 3F.

Slip transporten fri. Lad lastbiler køre ubegrænset i EU's lande - uanset nationalitet, nummerplade, overenskomst og løn til chauffører.

Sådan lyder et forslag fra EU's transportkommissær Siim Kallas. Mandag præsenterede han en stor, grundig rapport om transport i EU. Samtidig udsendte han en pressemeddelelse med sine bud på reformer.

Ifølge Siim Kallas vil EU's lande tjene 50 millioner euro om året, hvis EU afskaffer de såkaldte cabotageregler, der begrænser lastbilers kørsel i andre EU-lande. Og han peger på, at liberalisering af lastbiltransport kan mindste tomkørsel, der skader miljøet.

3F: Høj pris for lille gevinst

Men 50 millioner euro svarer blot til 75 øre per EU-borger. Og prisen er særdeles høj for chaufførerne, påpeger 3F's Transportgruppe:

- Forslaget vil gøre piratkørsel lovlig. Det koster branchen livet i Nordvesteuropa, fordi det vil sænke chaufførernes løn til bulgarsk, rumænsk og slovakisk niveau. Og forslaget tager ikke højde for, hvad det koster i dagpenge, bistandshjælp og mistede skatteindtægter, hvis vores chauffører mister jobbet, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Han peger på, at vesteuropæiske transportministre og lønmodtagernes og vognmændenes organisationer i EU anbefaler, at EU går den modsatte vej, så reglerne strammes.

Rapport til debat

3F ser forslaget som en liberalistisk hade- og afskedsgave fra Siim Kallas. Han står til at blive skiftet ud i juni. Det sker i kølvandet på valget til EU-parlamentet, når en ny EU-kommissionen skal udnævnes.

Men EU's nye transportrapport, chauffører og social dumping på vejene er allerede til debat i EU:

  • Onsdag mødes EU's transportministre i Paris. Her deltager transportminister Magnus Heunicke. Sammen med kolleger fra syv andre EU-lande vil han have strammere regler, når det gælder lastbiler og chauffører, der kører med gods i andre EU-lande.
  • I dag mødes EU-kommissær Siim Kallas med Ole Christensen (S) og fire andre medlemmer af EU-parlamentet. De skal diskutere cabotagekørsel og social dumping.